Komerční článek - Toto je reklamní sdělení. Aktuálně.cz není jeho autorem a neovlivňuje jeho obsah

Heimo Scheuch – udržitelnost jako dlouhodobá strategie

24. 6. 2021 0:01
Heimo Scheuch je přesvědčen, že pokud chceme další generaci předat firmu, která bude dobře fungovat i v budoucnosti, musíme správně chápat koncept udržitelnosti.
Foto: ING

Heimo Scheuch je už více než 10 let generálním ředitelem společnosti Wienerberger AG, která dodává stavebniny a materiály pro dopravní infrastrukturu. Firma sídlí v Rakousku, ale má mezinárodní působnost, Českou republiku nevyjímaje.

Heimo Scheuch
Heimo Scheuch | Foto: Wienerberger AG

Kde hledáte inspiraci a jak se odráží v tom, co děláte?

Pokud chcete věci měnit, musíte to dělat důsledně a musíte mít vizí. Někdy přemýšlíme v příliš krátkém časovém horizontu - pokud bychom se více soustředili na delší časový úsek, měli bychom se v mnoha ohledech lépe, a to jak v každodenním životě, tak v podnikání a politice.

Pocházím z rakouského venkova, kde zemědělci v horách tvrdě pracují a starají se o půdu v ​létě i v zimě. Zaslouží si náš velký obdiv, protože jejich zdrojem obživy je půda a oni se o ni starají udržitelným způsobem a předávají si znalosti z generace na generaci. A to je pro mě velkou inspirací, protože v byznysu lidé někdy kladou přílišný důraz na kvartální ekonomické výsledky a ukazatele KPI, ale nikoliv už na to, že jednou svůj byznys budou chtít předat nové generaci v dobrém stavu.

Viděl jsem příliš mnoho firem, které byly ve špatném stavu, finančně vyčerpané nebo s nevhodnou strategií. Nebyly vedeny tak, aby obstály i v budoucnu. Velmi podezřívavě se dívám na krátkodobě zaměřené strategie týkající se environmentálních cílů a také na to, když vidím určitý firemní populismus. Pokud přijímáte každý rok nové cíle a představujete nový příběh, pak bude mít vaše firma potíže dobře fungovat. Pro nadcházející roky budeme proto hodně potřebovat stabilní právní rámec.

Jaká je vaše současná podnikatelská strategie a jak se v ní odráží dlouhodobé strategické plánování?

V roce 2020 jsme vydali strategii na příští tři roky. Environmentální aspekt ESG jsme zjednodušili tak, že jsme se zavázali snížit emise CO2 o 15 %. Dále jsme stanovili, že každý produkt, který navrhneme, musí být recyklovatelný nebo se musí dát opakovaně použít. Našich více než 200 závodů musí mít jasný plán, jak udržet, zlepšit a podporovat biodiverzitu. A do roku 2050 plánujeme být 100% uhlíkově neutrální. V příštích třech letech investujeme tedy stovky milionů eur do výzkumu a vývoje. To je skutečně obrovská částka a my jsme připraveni ji investovat.

Foto: ING

Využíváte zelené financování pro růst vašeho podnikání a podporu udržitelnosti. Jaký to má dopad na vaši strategii?

Pro zelené financování jsme se rozhodli v roce 2019. Jedná se o podnikatelské úvěry se zvýhodněnými úrokovými sazbami, které jsou navázané na udržitelnost podnikání. Společně s finančními institucemi jsme si tedy stanovili jasné cíle, jako je například snížení emisí CO2, a díky tomu máme nastavené nižší úrokové sazby. Tento model financování je pro nás velmi atraktivní a určitě ho chceme v budoucnu více využívat.

Lze ve stavebnictví uplatnit principy cirkulární ekonomiky?

Lidé často mluví o udržitelnosti, ale zapomínají, že trvanlivost a životnost výrobku je také velmi důležitá. Udržitelný výrobek by měl mít životnost alespoň 100 let. Některé výrobky jsou vyráběny velmi efektivně, ale to neznamená, že mají dlouhou životnost. Vzniká pak problém s odpady nebo s integrací výrobku do cirkulární ekonomiky. Hledáme řešení, která vydrží více než 100 let a budou stále sloužit svému primárnímu účelu. Naše výrobky jsou také stoprocentně recyklovatelné a vracejí se na stavby buď s jiným využitím, nebo recyklované. Tento uzavřený cyklus je velmi důležitý, protože chceme ukázat, že naše výrobky mohou mít příznivé dopady a pozitivní uhlíkovou stopu. Nejde tedy jen o výrobní fázi.

Foto: ING

Firma Wienerberger je největším výrobcem cihel na světě, má celkem 201 výrobních závodů ve více než 30 zemích. Je složité aplikovat udržitelný přístup v různých zemích a oblastech?

I když se normy liší, zúčastněné strany i veřejnost si uvědomují, že musíme se surovinami, s energií a vodou nakládat velmi zodpovědně. Kultura se může v Indii, USA, Velké Británii nebo Německu lišit, ale obecně si myslím, že lidé chápou, že je to důležité. Existuje všeobecné povědomí, které vytváří pozitivní dynamiku.

Samozřejmě to také něco stojí - musíte investovat do inovací, abyste udrželi a zlepšili své podnikání - ale já pevně věřím, že pouze inovativní podniky mají šanci přežít.

Přečtěte si další inspirativní příběhy changemakerů, které přináší ING:

Gerard Backx - jak pěstovat udržitelný bramborový byznys

Kaitlin Crouchová - správný člověk ve správný čas na správném místě

Rafał Brzoska - mít odvahu to nezabalit

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 35 minutami

Vláda prodloužila kontroly na hranicích se Slovenskem o další dva týdny

Kontroly na českých hranicích se Slovenskem budou pokračovat dalších 14 dní, rozhodla ve středu podle informací České televize vláda na návrh ministra vnitra Víta Rakušana (STAN). Bez prodloužení by skončily 12. prosince. Česko obnovilo kontroly kvůli migrantům přicházejícím do Evropské unie takzvanou západobalkánskou cestou v závěru září. Rakušan před středečním zasedáním kabinetu navrhoval jejich prodloužení o 30 dní, k aktuálnímu prodloužení se zatím nevyjádřil.

Režim, na česko-slovenské hranici platí, může fungovat podle schengenských pravidel nejdéle půl roku, tedy do konce března. Opatření podle Rakušana zafungovalo, daří se i diplomatická jednání, která mají migraci omezit, například tlak na Srbsko, aby harmonizovalo vízovou politiku se zeměmi Evropské unie.

Zdroj: ČTK
před 36 minutami

PPF prodala v Rusku s miliardovou ztrátou obchodní a administrativní centrum

Investiční skupina PPF prodala letos na podzim v Rusku společnost Fantom, což představuje obchodní centrum v Astrachani a také administrativní komplex Comcity v Moskvě. Z obou transakcí PPF předpokládá ztrátu dohromady zhruba 104 milionů eur (asi 2,5 miliardy Kč). Firma to uvedla ve zprávě o výsledcích za letošní první pololetí. PPF tak pokračuje v prodeji svého majetku, jehož hodnotu pošramotila ruská invaze na Ukrajinu, napsal dnes server Hospodářské noviny (HN), který na obchody upozornil.

Stoprocentní podíl ve společnost Fantom prodala PPF v září za 62 milionů eur, z transakce očekává ztrátu 14 milionů eur. V říjnu se PPF dohodla na prodeji komplexu Comcity a akvizici menšinového podílu v hypotečním fondu Imperial Fund registrovaném v USA. Celková hodnota transakce je 175 milionů eur, způsobí ztrátu přibližně 90 milionů eur. Dokončení výměny aktiv u druhého z obchodů je podmíněno řadou kroků, které se ještě neuskutečnily. "Finalizujeme kompletní odchod z ruského trhu," řekl HN mluvčí PPF Leoš Rousek.

PPF a její společnost Home Credit už dříve ohlásily odchod z ruského bankovního trhu. Počátkem září oznámily, že dokončily prodej svého zbývajícího podílu 49,5 procenta v ruské Home Credit & Finance Bank (HCFB) včetně některých dceřiných společností. Plnou vlastnickou kontrolu nad HCFB převzala skupina individuálních investorů. Podle pololetních výsledků za většinový podíl 50,5 procenta v ruských aktivitách PPF obdržela 382 milionů eur a zbývající podíl byl oceněn na 149 milionů eur. Celková čistá ztráta z prodeje ruských aktivit činila 900 milionů eur.

Zdroj: ČTK
před 40 minutami

Počet uživatelů BankID za téměř dva roky fungování překročil dva miliony

Bankovní identita je po téměř dvou letech od svého startu s dvěma miliony uživatelů nejpoužívanějším způsobem digitálního ověření totožnosti občanů v Česku. BankID jako takzvanou digitální občanku nejméně jednou využilo přes 1,6 milionu lidí pro identifikaci u státních portálů a 550.000 osob u 135 zapojených firem. Novinářům to řekl výkonný ředitel Bankovní identity Marek Růžička.

"Lidé oceňují výhody zabezpečené bankovní identity v podobě úspory času a peněz, což se odráží v počtu aktivních uživatelů. Během prvního týdne po spuštění žádosti o jednorázový pětitisícový příspěvek na dítě přes portál Jenda vyzkoušelo vůbec poprvé bankovní identitu 160.000 lidí," uvedl Růžička. "Jen za letošek počty uživatelů BankID stouply více než dvojnásobně," doplnil předseda představenstva Bankovní identity Jan Blažek.

Téměř tři miliony klientů zdravotních pojišťoven by se pomocí BankID mohly přihlašovat do klientských portálů, zbývající pojišťovny brzy přibydou. Bankovní identitu využívají i energetické, investiční nebo leasingové společnosti.

Zdroj: ČTK
před 54 minutami

Plyn pro evropský trh za měsíc zdražil o 40 procent, hlavně kvůli počasí

Velkoobchodní cena plynu pro evropský trh se v posledních dnech zvyšuje a zhruba od první poloviny listopadu, kdy klesla pod 98 eur za megawatthodinu (MWh), se dnes dopoledne vyšplhala nad 140 eur za MWh. Za méně než měsíc to je nárůst o více než 40 procent. Podle analytiků ale není cenový růst překvapivý, je výsledkem především chladnějšího počasí a s tím spojené vyšší spotřeby.

Cena klíčového termínového kontraktu na plyn s dodáním v lednu ve virtuálním obchodním uzlu Title Transfer Facility (TTF) v Nizozemsku se před polednem pohybovala mírně nad 142 eury (asi 3450 Kč), a proti předchozímu dni vykazovala nárůst o více než tři procenta. Ceny v TTF jsou pro evropský trh určující.

Meteorologové předpovídají, že Evropu v nadcházejících dvou týdnech čeká chladnější počasí kvůli přílivu mrazivého arktického vzduchu. Zasáhne zejména Britské ostrovy a severské země. Kvůli omezení dodávek ruského plynu po začátku války na Ukrajině Evropská unie urychlila plnění plynových zásobníků. K datu 5. prosince byly zásobníky plné na 90,9 procenta, o den dříve to bylo 91,3 procenta, uvedl server Trading Economics.

Zdroj: ČTK
Další zprávy