Možnost vybrat si hotovost na pokladně obchodu, označovaná též jako cashback, existuje už téměř dvacet let. V posledních letech však obliba služby strmě roste. Přes pokračující digitalizaci a rozšiřování bezhotovostních plateb služba nabrala na popularitě hlavně v posledních letech. Výrazným impulsem byla pandemie Covid-19, kdy lidé přirozeně omezovali svoje cestovaní a množství transakcí se prakticky zdvojnásobil. Počet výběrů i objem vybraných prostředků však roste i nadále. Například v roce 2023 si lidé podle statistik Sdružení pro bankovní karty v porovnání s rokem 2022 vybrali téměř o miliardu více a počet transakcí se zvýšil o tři sta tisíc. Nejvíce výběrů hotovosti (1,7 miliónů, 59 % všech transakcí) je realizováno v obchodech sítě COOP, které jsou umístěny hlavně na venkově a v menších městech. Podle Lukáše Němčíka, ředitele marketingu a rozvoje sítě COOP, stojí za oblibou služby celá řada důvodů. "V mnoha situacích lidé hotovost stále potřebují, přitom dochází k rušení poboček České pošty a také počet bankomatů stagnuje. Zároveň platí, že zákazníci si naše obchody stále více zvykají využívat nejen k nákupu potravin. V rozšiřování služeb vidíme cestu nejen k našemu úspěchu, ale i zvyšování kvality života obyvatel v regionech," říká Lukáš Němčík.
Obchody sítě COOP procházejí v posledních letech výraznými změnami a postupně se mění v centra služeb, kde si lze kromě nákupu potravin obstarat i řadu dalších nezbytností. Dnes tak není problém si v mnohých vesnických obchodech třeba vyzvednout zboží z e-shopu, obstarat poštovní služby, koupit si léky nebo si vybrat peníze v hotovosti díky zmiňované službě cashback. Jednou z nejvýraznějších modernizací je zavádění automatizovaných prodejen s provozem 24/7, které se obejdou s jen omezenou standardní otevírací dobou nebo jsou dokonce zcela bez obsluhy. Na zavádění této inovace se výraznou měrou podílí i společnost Mastercard.
"Život lidí na venkově nám není lhostejný a naše aktivity směřujeme k tomu, aby i lidé v regionech měli co nejlepší služby. Proto podporujeme kromě automatizovaných prodejen i rozšiřování počtu platebních terminálů i možnost výběru hotovosti na pokladnách, protože někdy se stále bez hotovosti nejde obejít. Díky této službě přitom nakupující zvládnou výběr peněz najednou při placení kartou na pokladně a nemusí ztrácet čas hledáním bankomatu, který je v řadě případů i desítky kilometrů vzdálený," vysvětluje Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
Mastercard dlouhodobě preferuje platby kartami nebo mobilem, které jsou bezpečné, spolehlivé a rychlé, nicméně nechce opomíjet všechny potřeby zákazníků, kam patří i možnost jednoduchého přístupu k hotovosti.
"Cílem našeho partnerství se sítí Coop je podpora bezhotovostních plateb a především dostupnosti digitálních a inovativních služeb v regionech. Nicméně život je pestrý a naší strategií je být s našimi službami zákazníkům vždy nablízku," uzavírá Jana Lvová.