Udržitelnost již není tématem jen pro velké společnosti

Marek Zouzalík Sr. BeNative Marek Zouzalík Sr., BeNative - za podpory: SME EnterPRIZE logo
20. 3. 2024 14:17
V posledních letech zájem malých a středních firem o trvale udržitelné podnikání v Česku roste. Motivují je nejen požadavky zákazníků, ale také zodpovědný přístup vlastních zaměstnanců.

Základem udržitelného podnikání je především respekt k přírodě a potažmo také ke komunitě a společnosti jako celku. V České republice však zatím není udržitelnost jedním z dominujících témat. Průzkum italské SDA Bocconi School of Management, který probíhal ve spolupráci se skupinou Generali na vzorku 1240 malých a středních společností v devíti zemích Evropy, poukázal na to, že v České republice se v současné době strategií udržitelnosti řídí pouze třetina firem patřících do tohoto segmentu. Zároveň také vyšlo najevo, že se jedná o druhý nejhorší výsledek v rámci všech zkoumaných zemí.

Podobně varující zjištění přinesl i výzkum na téma ESG a udržitelnost malých a středních podniků, který pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR realizovala agentura Ipsos. Hodnocení ESG umožňuje celkový pohled na činnost podnikatelského subjektu v oblasti životního prostředí, společenské zodpovědnosti a řízení. Výsledky průzkumu, který proběhl mezi 255 majiteli, jednateli a řediteli malých a středních firem o velikosti 4-249 zaměstnanců, ukazují, že dvě třetiny spontánně nevědí, co si pod pojmem ESG představit. Jedna z deseti firem si tuto zkratku spojuje s udržitelností a vlivem na životní prostředí. Z tohoto výzkumu však také vyplývá, že sedm firem z deseti se o ESG ve skutečnosti zajímá. Nejčastěji se tyto firmy zaměřují na sociální oblast, tedy na zdraví a bezpečnost společně s dobrými pracovními podmínkami a odmítáním diskriminace. Největší překážkou v rámci implementace ESG je podle poloviny firem nejasná návratnost investice, nedostatek financí a v neposlední řadě také nedostatek informací. Tři čtvrtiny malých a středních firem například nevědí, že od roku 2026 bude vykazování ESG reportů povinné.

Generali jde příkladem

Skutečností však je, že v posledních letech se zájem malých a středních firem o udržitelné podnikání zvyšuje, a to i v České republice. Napomáhá tomu, mimo jiné, také dlouhodobá aktivita Generali České pojišťovny, která se prostřednictvím soutěže SME EnterPRIZE snaží motivovat mikro, malé a střední firmy k tomu, aby se nebály podnikat udržitelně.

Cílem soutěže je především ocenění společností, které v rámci svého podnikání dodržují a prosazují zásady udržitelnosti a jdou tak ostatním českým firmám příkladem. Ukazuje se totiž, že mezi udržitelným chováním firem a jejich finanční výkonností existuje pozitivní vztah. Udržitelné obchodní modely totiž přispívají k dlouhodobému úspěchu, ale zároveň i k rychlejšímu zotavení po ekonomicky náročných obdobích.

"Pro skupinu Generali je téma udržitelnosti velice důležité a v rámci naší strategie jej chápeme jako součást našeho podnikání. Na českém trhu jsme díky minulým ročníkům této soutěže našli mnoho vynikajících příkladů malých a středních firem, které jasně dokazují, že téma udržitelnost se dá přetavit do každodenního fungování," vysvětluje Petra Nováčková, manažerka udržitelnosti v Generali České pojišťovně.

Příkladem můžete jít i vy

Soutěže se může zúčastnit kdokoliv, kdo podniká v České republice a spadá do kategorie malých a středních firem nebo do kategorie start‑upů. Konkrétními kritérii pro účast v soutěži jsou počet stálých zaměstnanců do 250 lidí a činnost firmy, která podporuje udržitelné podnikání a má zároveň pozitivní dopad na životní prostředí.

Vítěze vybere odborná porota, v níž zasednou odborníci z oblasti byznysu, neziskového sektoru a vysokých škol, s tím, že soutěžící mohou získat jednu z výher ve výši až 150 tisíc korun a také mediální podporu.

Přihlášky je možné podat od 5. února do 5. dubna 2024 přes formulář na webu soutěže.

Mediálním partnerem soutěže SME EnterPRIZE je týdeník EKONOM.

 

Právě se děje

Další zprávy