reklama
 
 
Komerční článek - Toto je reklamní sdělení. Aktuálně.cz není jeho autorem a neovlivňuje jeho obsah

Kupní síla se vyčerpává, v některých krajích už dochází ke stagnaci cen nemovitostí

Realitní trh v některých částech České republiky narazil na své možnosti. Ceny za nemovitosti už nerostou zejména v Moravskoslezském kraji, v Olomouckém kraji nebo například na Vysočině. „Další zdražování v těchto oblastech je spíše přáním prodávajících, my očekáváme stagnaci a koncem roku mírné zlevňování. Naopak cena za metr čtvrteční ve velkých městech ještě do konce roku poroste,“ předpovídá Martin Fojtík, provozní ředitel společnosti Fincentrum Reality.

Částečný vliv na ochlazení cen má Česká národní banka, která přitvrzuje v regulaci hypoték. Zájemci budou od 1. října pod detailnějším zkoumáním jejich finančních možností. Faktorů je ale podle Fincentrum Reality více. "Ubývají kupující, kteří jsou ochotni a schopni takto vysoké ceny za nemovitosti akceptovat. Studna prostě není bezedná," tvrdil Martin Fojtík.

V některých lokalitách České republiky ceny na realitním trhu s nejvyšší pravděpodobností neporostou. V současné době spíše stagnují. "Předpokládali jsme, že se tak bude dít koncem roku, ale nerůst cen registrujeme už teď. A to hlavně v Moravskoslezském a Olomouckém kraji nebo na Vysočině. Myslím, že by zde do konce roku mohly jít ceny dokonce dolů," prohlásil Martin Fojtík, podle kterého se očekávání lokálních developerů v těchto oblastech dlouhodobě vezla na pozitivní vlně prodejů. "Jenže v některých případech jsou ta očekávání přehnaná a banky jim svými odhady pro výpočet hypoték dávají za pravdu. Regulaci tak nenazývám tvrdým omezením, ale jako zdravý krok."

Podle analytiků společnosti Fincentrum se regulace hypoték dotkne zejména nízkopříjmových skupin. Lidé s menšími finančními možnostmi aktuálně zvažují, zda si vzít hypoteční úvěr před začátkem října. "Vysoce bonitní klienti regulaci tolik neřeší. Zároveň ale také nepocítí mírné zlevňování nemovitostí probíhající zejména v regionech. Kvůli růstu úrokových sazeb by totiž zájemce stejně moc neušetřil," prohlásil Zdeněk Prim, exkluzivní poradce společnosti Fincentrum.

Ceny v Praze naopak ještě porostou

Zlevňovat v první řadě budou byty před rekonstrukcí, bez výtahů a zejména v okrajových částech měst s horší dostupností. To se však netýká Prahy. Tam Fincentrum Reality očekává meziroční růst v řádu vyšších jednotek procent, a to především v atraktivních lokalitách. "Obávám se, že Praha na vlně z realitní bubliny ještě chvíli pojede. Také Brno nebo Plzeň jsou známé svým dlouhým setrvačným efektem. Pokud se bude dále ekonomice dařit a tato města dále porostou v počtu nově zde fungujících zahraničních firem a nárůstu turismu, tak očekáváme i v příštím roce mírné zdražování."

O tom, že realitní trh není zdravě nastaven, svědčí také momenty z běžné praxe makléřů. "Prodávající mají neobvykle vysoká očekávání od realitních makléřů na prodejní cenu. Když ale následně získají peníze a kupují jinou nemovitost, nestačí se divit, kolik že to vlastně všechno stojí," doplnil Martin Fojtík z Fincentrum Reality.

Aktuální ceny nemovitostí
Moravskoslezský kraj    25 000 - 43 000 za metr čtvereční
Olomoucký kraj             30 000 - 67 000 za metr čtvereční
Kraj Vysočina                25 000 - 43 000 za metr čtvereční           
Praha                            cca 70 000 za metr čtvereční      

Moravskoslezský kraj - meziroční navýšení cen nemovitostí

2016                      10 %
2017                      8 %
2018                      3 % (po pololetí)

Olomoucký kraj - meziroční navýšení cen nemovitostí

2016                      9 %
2017                      7 %
2018                      2 % (po pololetí)

Kraj Vysočina - meziroční navýšení cen nemovitostí

2016                      8 %
2017                      5 %
2018                      1 % (po pololetí)

Praha

2016                      19 %
2017                      15 %
2018                      7 % (po pololetí)

autor: komerční článek | 12. 9. 2018

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama

Sponzorované odkazy

reklama