Pravidla diskuze na Aktuálně.cz

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
21. 5. 2024 0:00
Pravidla diskuze na Aktuálně.cz

1. ÚVODNÍ USTANOVENÍ

1.1 Cílem diskuzí na Aktuálně.cz je nabídnout prostor, kde se lidé mohou setkávat a vyměňovat si své názory či postřehy k tématu článku či videa v online deníku Aktuálně.cz. Jsou v něm vítáni i ti, kdo si chtějí diskuze jen číst, nikoli se jich sami účastnit. Aby tento prostor mohl existovat, musí v něm platit určitá pravidla, stanovená provozovatelem Aktuálně.cz.

1.2 Poskytovatelem služby Diskuze Aktuálně.cz provozované na internetových stránkách www.aktualne.cz (dále jen "služba") je společnost Economia, a.s., IČO: 281 91 226, se sídlem: Pernerova 673/47, Karlín, 186 00 Praha 8, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12746, e-mail: [email protected], tel.: +420 233 071 111 (dále jen "poskytovatel").

1.3 Vzájemná práva a povinnosti poskytovatele a uživatele při využívání služby se řídí těmito pravidly diskuze na Aktuálně.cz (dále jen "Pravidla") a dále Všeobecnými smluvními podmínkami (dále jen "VSP"). V případě rozporu mezi těmito Pravidly a VSP mají přednost tato Pravidla.

1.4 Služba je považována za zprostředkovatelskou službu ve smyslu Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2065 ze dne 19. října 2022 o jednotném trhu digitálních služeb a o změně směrnice 2000/31/ES (dále jen "nařízení o digitálních službách"), a při jejím poskytování a využívání se uplatní ustanovení nařízení o digitálních službách.

1.5 Žádné ustanovení těchto Pravidel ani VSP nebude vykládáno tak, že by poskytovateli ukládalo více povinností, než má podle obecně závazných právních předpisů, které se na něj vztahují.

2. POPIS SLUŽBY, UŽÍVÁNÍ A REGISTRACE

2.1 Služba umožňuje uživatelům zveřejňovat diskuzní příspěvky k tématu redakčního článku, videa či jiného formátu redakčního obsahu na Aktuálně.cz, komentovat diskuzní příspěvky jiných diskutujících, hodnotit názory ostatních uživatelů, číst si diskuzní příspěvky a komentáře jiných diskutujících. Diskuzní příspěvky a komentáře reagující na diskuzní příspěvky jiných diskutujících, (a tedy tvořící součást vlákna diskuzního příspěvku) jsou dále společně označovány jako "příspěvek".

2.2 Služba je uživatelům poskytována bezplatně.

2.3 Ke čtení příspěvků není zapotřebí provedení registrace. 

2.4 Ke vkládání a zveřejňování příspěvků na službě a hodnocení příspěvků jiných diskutujících je nezbytné provedení registrace. Při registraci musí uživatel vložit správné a úplné údaje o své osobě, které jsou označeny za povinné. Uživatel odpovídá za to, že elektronický kontakt (e-mail), který uvede v rámci registrace, existuje, a že je oprávněn tento elektronický kontakt používat pro přijímání elektronické pošty. Vyžadováno je také zadání jména a příjmení uživatele. Poskytovatel si vyhrazuje právo jméno a příjmení před publikací příspěvků uživatele ověřit. Na službě je zakázáno vystupovat pod falešnou identitou (pod nepravým jménem a příjmením). Uživatel si dále v procesu registrace zvolí heslo; poskytovatel uživatelům důrazně doporučuje zvolit si při registraci unikátní, silné heslo. Registrace je vztažena k jednomu existujícímu konkrétnímu uživateli. Poskytovatel nepřipouští vícenásobnou registraci a vyhrazuje si právo smazat duplicitní účty. Další podmínky registrace jsou uvedeny ve VSP.

2.5 Poskytovatel neposkytuje záruku nepřetržité funkčnosti a bezchybného provozu služby a nenese odpovědnost za případné přerušení služby v důsledku technických problémů ani případnou ztrátu dat umístěných v systému služby.

2.6 Poskytovatel je oprávněn bez předchozího upozornění dočasně nebo trvale změnit parametry či způsob používání služby.

3. OBSAH POSKYTNUTÝ UŽIVATELEM A JEHO KONTROLA

3.1 Tato Pravidla vycházejí ze tří základních principů udržitelné diskuze na Aktuálně.cz, kterými jsou dodržování zákonů, nezneužívání diskuzního prostoru ke spamování a slušnost. 

3.2 Uživateli se zakazuje předávat poskytovateli (tj. umisťovat, nahrávat, odkazovat či jinak šířit na službě) obsah, který:

   3.2.1 jakýmkoli způsobem porušuje obecně závazné právní předpisy nebo odporuje dobrým mravům (dále jen "nezákonný obsah"); tento zákaz zahrnuje mimo jiné příspěvky, které:

     (a) podněcují k násilí či nenávisti vůči konkrétním lidem nebo skupinám osob z důvodu pohlaví, rasy, barvy pleti, etnického, nebo sociálního původu, státního občanství, národnosti, jazyka, náboženského vyznání, politických názorů, věku nebo sexuální orientace,

     (b) zasahují do práv na ochranu osobnosti či dobré pověsti třetích osob,

     (c) porušují právo na ochranu osobních údajů,

     (d) porušují práva duševního vlastnictví (autorská práva, práva související s právem autorským, průmyslová práva apod.) jiných osob,

     (e) podněcují ke spáchání teroristického trestného činu,

     (f) propagují či adorují násilí či trestnou činnost, schvaluje nezákonnou agresi, nebo

   3.2.2 je v rozporu s těmito Pravidly; poskytovatel stanovuje pro obsah umisťovaný na službu další omezení, jejichž účelem je především udržet kvalitu a hodnotu služby pro uživatele; proto je uživatelům zapovězeno vkládat:

     (a) obsah mimo téma, tzn. diskuzní příspěvek, který se nevztahuje k tématu příslušného redakčního článku, videa apod., nebo komentář, který se nevztahuje k diskuznímu příspěvku, na nějž má reagovat,

     (b) komerční obsah (reklamu), obsah propagující politické strany a hnutí,

     (c) osobní nabídky a výzvy, spam; služba je primárně určena k výměně názorů diskutujících k tématu příslušného článku, ne k distribuci informací z jiných zdrojů; obsahuje-li příspěvek odkaz (URL adresu) na jinou webovou stránku, vystavuje se jeho autor riziku, že příspěvek bude posouzen jako spam,

     (d) obsah obsahující vulgarity, pomluvy, výhrůžky, útoky, urážlivý, agresivní, obtěžující a explicitní (obscénní) obsah; přitom nezáleží na tom, zda jsou vulgarity výslovné, nebo jsou "vytečkovány", či je obscenita vyjádřena "opisem"; stránky Aktuálně.cz jsou veřejně dostupné bez ohledu na věk uživatelů internetu, proto všechny účastníky diskuzí důrazně žádáme, aby vzali v úvahu, že komentáře pod články mohou číst i děti,

     (e) vědomě nepravdivé či zavádějící informace, zjevné provokace,

     (f) obsah v jiném než českém nebo slovenském jazyce,

     (g) opakované vkládání téhož obsahu, popř. variací na tentýž věcný obsah,

     (h) text psaný verzálkami (velkými písmeny), s nadměrným používáním otazníků, vykřičníků, emotikonů a jiné formy grafického ztvárnění, jehož cílem je k příspěvku přitáhnout zvláštní pozornost; obsah s pravopisnými chybami, úmyslně komolený či nesrozumitelný, 

     (i) příspěvky komentující administraci služby, urážející či útočící na moderátory služby nebo obsah v rozporu se zájmy poskytovatele, 

     (j) totožný nebo obsahově rovnocenný obsah, který byl poskytovatelem již dříve vyhodnocen jako nezákonný nebo porušující tato Pravidla a byl z toho důvodu poskytovatelem ze služby odstraněn, nebo

   3.2.3 je v rozporu se Všeobecnými smluvními podmínkami.

3.3 Za obsah příspěvků zveřejněných na službě odpovídá uživatel, který je vložil. Uživatel je povinen zajistit, aby obsah jeho příspěvků nebo jeho aktivity v rámci služby byly v souladu s obecně závaznými právními předpisy, dobrými mravy těmito Pravidly a VSP.

3.4 Za účelem ochrany před nezákonným obsahem a dodržování povinností uživatele podle těchto Pravidel či VSP poskytovatel v souladu s nařízením o digitálních službách:

     (a) z vlastního podnětu může (ale nemusí) provádět namátkovou kontrolu obsahu vkládaného uživatelem do služby; a

     (b) umožňuje oznamování nezákonného obsahu dle čl. 4 těchto Pravidel.

3.5 K účinnému zamezení šíření teroristického obsahu online poskytovatel s ohledem na Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/784 ze dne 29. dubna 2021 o potírání šíření teroristického obsahu online (dále jen "nařízení o potírání teroristického obsahu online") aplikuje tuto politiku:

     (a) šetření oznámení o nezákonném obsahu, která jako důvod nezákonnosti uvádějí teroristický obsah, zahajuje poskytovatel bez odkladu po jejich doručení a

     (b) zjistí-li poskytovatel vložení teroristického obsahu na službu nebo pokus o něj, je politikou poskytovatele rozhodnout o pozastavení nebo zrušení účtu uživatele již po jednom případu porušení tohoto typu.

S ohledem na charakter služby a aktuální rizika nejsou přijata žádná zvláštní opatření k boji proti teroristickému obsahu. Uplatňována jsou opatření uvedená v tomto článku, tj. především kontrola obsahu vkládaného uživatelem z vlastního podnětu poskytovatele a mechanismus pro oznamování nezákonného obsahu.

Uživatel, jehož obsah byl odstraněn nebo k němuž byl znemožněn přístup v důsledku zvláštních opatření podle článku 5 nařízení o potírání teroristického obsahu online, může podat stížnost týkající se odstranění obsahu nebo znemožnění přístupu k němu s žádostí o jeho obnovení nebo znovuumožnění přístupu k němu, a to u administrátora diskuzí (e-mail: [email protected]) nebo na právním oddělení poskytovatele (e-mail: [email protected]). Poskytovatel takovou stížnost urychleně prošetří a bylo-li odstranění obsahu či znemožnění přístupu k němu neoprávněné, bez zbytečného odkladu jej obnoví nebo k němu znovu umožní přístup. O výsledku šetření informuje stěžovatele do dvou týdnů od přijetí stížnosti. Pokud poskytovatel stížnost zamítne, uvědomí o tom stěžovatele a své rozhodnutí odůvodní.

3.6 Poskytovatel je oprávněn odstranit příspěvky uživatelů, kteří po dobu delší než 24 měsíců nevyužili službu, a to bez náhrady.

4. OZNAMOVÁNÍ PORUŠUJÍCÍHO OBSAHU

4.1 Poskytovatel umožňuje uživatelům služby oznamovat v souladu s čl. 16 nařízení o digitálních službách obsah dostupný na službě Diskuze Aktuálně.cz, který považují za nezákonný, a to prostřednictvím funkce Nahlásit, která je dostupná u každého diskuzního příspěvku i komentáře. Nahlášení je potřebné provést kliknutím na volbu Nahlásit u toho diskuzního příspěvku nebo komentáře, jenž je předmětem nahlášení; tím je splněna podmínka sdělit poskytovateli údaj o přesném elektronickém umístění hlášeného obsahu. Funkce Nahlásit je dostupná pro registrované uživatele; tím je splněna podmínka podle čl. 16 odst. 2 nařízení o digitálních službách uvést jméno oznamovatele a její e-mailovou adresu. 

4.2 Jde-li o oznámení nezákonného obsahu spočívajícího v pohlavním zneužívání dětí nebo groomingu (navazování kontaktu s dětmi za účelem jejich pohlavního zneužití), kdy oznamovatel podle nařízení o digitálních službách není povinen v oznámení uvést své identifikační údaje či kontaktní e-mailovou adresu a nepřeje-li si své identifikační údaje uvést, je pro oznámení nezákonného obsahu určen elektronický formulář dostupný zde. V takovém případě oznamovatel bere na vědomí, že bez uvedení kontaktní e-mailové adresy nebude vyrozuměn o vyřízení oznámení poskytovatelem.

4.3. Oznamovatel je povinen podat pouze takové oznámení, o kterém se v dobré víře domnívá, že obsahuje pravdivé, přesné a úplné informace.

4.4 Poskytovatel pomocí funkce Nahlásit přijímá nejen oznámení o nezákonném obsahu, ale též oznámení na porušení těchto Pravidel a VSP v rámci služby. Poskytovatel si však vyhrazuje právo přijímání oznámení na porušení Pravidel a VSP kdykoliv omezit či pozastavit.

4.5. Poskytovatel přijetí oznámení oznamovateli potvrdí automaticky generovanou e-mailovou zprávou zaslanou na e-mailovou adresu uvedenou v registraci uživatele; to neplatí, nemá-li poskytovatel kontaktní e-mailovou adresu oznamovatele k dispozici.

5. VYHODNOCOVÁNÍ OBSAHU

5.1. Při vyhodnocování obsahu uživatele postupuje poskytovatel objektivně, přiměřeně a s náležitou péčí a přihlíží k oprávněným zájmům všech dotčených osob.

5.2. Bude-li obsah uživatele v rámci kontroly prováděné z vlastního podnětu poskytovatele nebo v návaznosti na podané oznámení vyhodnocen jako nezákonný nebo porušující povinnosti uživatele podle těchto Pravidel či VSP, může poskytovatel rozhodnout o tom, že:

     (a) vložený obsah odstraní či k němu znemožní přístup nebo jinak omezí jeho viditelnost;

     (b) částečně nebo zcela omezí přístup uživatele ke službě (tj. k diskuznímu modulu) a jejímu využívání; 

     (c) požádá uživatele o ověření prostřednictvím platební karty a dočasně, na dobu do provedení ověření uživatelem, zamezí uživateli přístupu ke službě; nebo

     (d) pozastaví nebo zruší účet uživatele. 

Poskytovatel rozhoduje o volbě jednoho nebo více výše uvedených opatření v závislosti na míře a závažnosti překročení pravidel a zohledňuje také počet porušení, jichž se dotčený uživatel dopustil v posledních třech letech, podíl závadných příspěvků daného uživatele na celkovém počtu příspěvků jím vložených a úmysl uživatele, je-li ho možno vyvodit.

5.3. O přijatém rozhodnutí včetně jeho odůvodnění vyrozumí poskytovatel uživatele. Poskytovatel není povinen uživatele vyrozumět, jedná-li se o klamavý obchodní obsah ve velkém objemu. Dále poskytovatel nevyrozumí uživatele, je-li opatření přijímáno na základě příkazu podle čl. 9 nařízení o digitálních službách a jde o případ, kdy podle vnitrostátního práva poskytovatel není oprávněn uživatele informovat, nebo v případě příkazu vydaného podle nařízení o potírání teroristického obsahu online, kdy příslušný orgán rozhodl o odložení informování o odstranění teroristického obsahu nebo znemožnění přístupu k němu. 

5.4 Bylo-li rozhodnutí uvedené v bodě 5.2 výše přijato na základě podaného oznámení, vyrozumí poskytovatel o přijatém rozhodnutí rovněž oznamovatele. Oznamovatele vyrozumí poskytovatel také v případě, kdy neshledal oznamovatelem nahlášený obsah za nezákonný. To neplatí v případě, kdy poskytovateli nejsou známy kontaktní údaje oznamovatele.

5.5 Provozovatel pro účely provozu služby a vyhodnocování souladu příspěvků s těmito Pravidly využívá, nikoli však výlučně, automatizované systémy a nástroje tzv. umělé inteligence. 

6. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

6.1. Každý z uživatelů je povinen se před zahájením užívání služby seznámit s těmito Pravidly a vyjádřit s nimi svůj souhlas. Souhlas lze vyjádřit buď přímo kliknutím na tlačítko vyjadřující souhlas se zněním těchto Pravidel nebo fakticky tím, že uživatel používá službu. Pokud uživatel s těmito Pravidly nesouhlasí, je povinen zdržet se užívání služby.

6.2. Poskytovatel je oprávněn jednostranně změnit obsah těchto Pravidel. Změnu Pravidel poskytovatel uživateli sdělí. Změna Pravidel nabývá účinnosti dnem určeným poskytovatelem, avšak ve vztahu ke konkrétnímu uživateli v okamžiku, kdy s takovou změnou projeví souhlas. Uživatel může projevit souhlas se změnou Pravidel buď kliknutím na příslušné tlačítko vyjadřující jeho souhlas nebo pokračováním v používání služby i po datu určeném poskytovatelem jako datum účinnosti změny Pravidel. 

6.3. Tato Pravidla nabývají účinnosti dne 21.5.2024.

 

Právě se děje

Další zprávy