Komerční banka to s bezpečností svých klientů, kteří se ke svému účtu přihlašují přes mobilní telefon, tablet nebo počítač, myslí skutečně vážně. Je jedinou bankou v ČR, která přistoupila ke komplexní ochraně klientů a jejich zařízení. Nově totiž poskytuje bezplatné bezpečnostní řešení pro chytré telefony a tablety – IBM Trusteer Mobile, které je určeno pro operační systém Android 4.1 a vyšší a které je součástí aplikací Mobilní banka a Mobilní banka Business. Varianta pro iOS by měla být k dispozici v prvním čtvrtletí příštího roku.
Proč chránit smartphone?
Část uživatelů nemá nainstalovaný antivirový program, stahuje jakékoli aplikace a půjčuje svůj telefon na hraní dětem. Právě na takové chování útočníci sázejí. Mobilní telefon totiž stále častěji používáme k přihlašování na různé účty, ať už jde například o sociální sítě, maily nebo bankovní účet. Přihlašovací údaje jsou právě tím, na co útočníci cíli. Proto je potřeba svůj chytrý telefon, ale i tablet, chránit. Komerční banka má v tomto směru unikátní a ověřené řešení.
Jak to funguje
Pokud jste klientem Komerční banky a používáte mobilní bankovní aplikaci Mobilní banka a Mobilní banka Business, stačí si stáhnout nejaktuálnější verzi. Je to jednoduché a intuitivní. To je vše. Při každém vašem přihlášení do mobilního bankovnictví budete chráněni proti případným hackerským aktivitám a v klidu můžete nakládat se svými penězi, které máte na svém účtu.
V případě dotazů nebo jakýchkoli pochybností se obraťte na svého bankovního poradce nebo navštivte sekci věnovanou bezpečnosti klientů na webu Komerční banky – www.kb.cz/bezpecnost či www.kb.cz/bezpecnost/mobil.
Strýček: V on-line prostředí se chovejte obezřetně
On-line prostředí nám usnadňuje práci a přináší zábavu. Je ale i místem, které při lehkomyslnosti uživatele skrývá vážné hrozby. Na to, jaká aktuální nebezpečí hrozí v on-line prostředí a jak se proti nim chránit, jsme se zeptali Tomáše Strýčka, výkonné ředitele společnosti AEC, která se specializuje již více než 25 let na zabezpečení dat.
Můžete nám ve stručnosti popsat aktuální vývoj?
Útočníci se stále zřetelněji přesouvají od počítačů k mobilním zařízením a využívají neznalosti nebo nepozornosti jejich uživatelů. Jde ze strany hackerů o logický krok, protože lidé stále více nahrazují pro práci v on-line prostředí počítače chytrými telefony či tablety, ale jejich antivirovou ochranu podceňují nebo dokonce vůbec neřeší. Nejrizikovější skupinou jsou uživatelé zařízení s operačním systémem Android.
Na koho, nebo na co, se nyní útočníci zaměřují?
Útoky směřují na nejslabší článek systému – počítače a mobilní telefony klientů. Stále platí, že nejčastěji útočníci své útoky na klienty, uživatele těchto zařízení, zahajují prostřednictvím e-mailů nebo zpráv obsahujících infikované přílohy, které předstírají důvěryhodná sdělení bank a jiných institucí.
Nejčastější typ útoku zaměřený na klienty finančních institucí je dnes infekce smartphonu ze strany podvodných aplikací za účelem skryté krádeže autorizačních SMS, vylákání informací o platebních kartách klienta nebo jiných citlivých informací.
Jaké chyby uživatelé nejčastěji dělají?
Uživatelé mobilních zařízení dnes nejčastěji nepoužívají ve svém mobilním telefonu žádný bezpečnostní nebo antivirový software, neobtěžují se svůj telefon zabezpečit alespoň jednoduchým heslem, neaktualizují operační systém, aplikace nebo mobilní antiviry. V neposlední řadě nejsou dostatečně obezřetní při otevírání e-mailů a SMS, které se tváří, že jsou odeslány z banky klienta či jiného, na první pohled, důvěryhodného zdroje. Ve skutečnosti to mohou to být podvržené podvodné zprávy útočníků.
Lze se účinně proti takovým útokům bránit? Existují nějaké jednoduché zásady?
Klienti by se při práci s mobilním telefonem, tabletem nebo počítačem, ze kterých se přihlašují ke svému bankovnímu účtu, měli chovat maximálně obezřetně. Zejména se doporučuje používat výhradně legální software, pravidelně aktualizovat operační systém i další programy (např. internetový prohlížeč, čtečku PDF dokumentů) a používat antivirové programy. Na místě je zejména obezřetnost při otevírání e-mailů i SMS, které se tváří, že jsou odeslány z banky klienta či jiného, na první pohled důvěryhodného zdroje.
V případě dotazů nebo jakýchkoli pochybností by měl klient navštívit specializované webové stránky banky věnované bezpečnosti, kde většina bank dnes umí klientovi poradit základní principy bezpečné práce s daným zařízením anebo by měl klient prostě svou banku kontaktovat.
Jak uživatelé poznají, že byl jejich mobilní telefon napaden?
Většina útoků je dnes natolik sofistikovaných, že klient je sám není schopen jednoduše odhalit. Proto by si klienti měli do svých mobilních telefonů nainstalovat a pravidelně používat antivirové nástroje, které navíc jsou v základních verzích téměř vždy zdarma. Dalším doporučením je zabezpečit svůj telefon alespoň jednoduchým heslem nebo tzv. odemykacím gestem či třeba otiskem prstu.
Nejlepším řešením ale je vždy používat selský rozum a chovat se dostatečně obezřetně.