Komerční článek - Toto je reklamní sdělení. Aktuálně.cz není jeho autorem a neovlivňuje jeho obsah

Jak na digitalizaci veřejné správy? Odpověď nabízí nový projekt Digitální úřad

komerční článek
1. 6. 2021 11:35
Schopnost poskytovat služby i za nepředvídatelných situací a rychle reagovat na nové výzvy byly jedním ze zásadních faktorů, které určovaly, jak budou jednotlivé státy úspěšné v boji s pandemií covid-19. Z právě zveřejněného celosvětového průzkumu The Economist Intelligence vyplývá, že veřejný sektor byl na tyto změny připravený nejméně.
Foto: komerční článek

Přitom digitalizace úřadů nemusí být ani drahá, ani zdlouhavá, jak ukazuje nový projekt Digitální úřad na portálu digitalni-urad.cz.

Covid-19 zvýšil poptávku po online státních službách

Ve studii "CEO Survey 2021" vypracované společností PwC celých 77 % ředitelů českých firem uvádí, že je covid-19 přiměl častěji využívat digitální nástroje. A 92 % ředitelů uvádí, že kvůli covidu-19 implementovali nové technologie. Pandemie zcela jednoznačně akcelerovala digitalizaci i ve veřejné správě. "To, co bychom dříve ve veřejném sektoru považovali za naprosto revoluční řešení, se stalo během několika měsíců normou. Vidíme, jak v Itálii převedli soudní jednání do online světa nebo jak americké instituce využívají umělou inteligenci ke zpracování velkého množství dat a predikci účinnosti jednotlivých opatření," vysvětluje Lenka Axlerová, ředitelka pro veřejnou správu společnosti Microsoft, a dodává: "Tato řešení jdou snadno a rychle nasadit i v České republice."

Zatímco dříve byla hlavním argumentem pro digitalizaci státu úspora času na straně občana, nyní je tento způsob poskytování důležitý i z pohledu ochrany zdraví občanů i úředníků. Virtuální demo Digitálního úřadu ukazuje, jaké služby mohou úřady v současné době poskytovat plně v online režimu, tak jak jsme zvyklí například u elektronického bankovnictví. "Dali jsme dohromady desítky řešení od více jak 30 dodavatelů na českém trhu, abychom ukázali, jak takový vzorový úřad může fungovat," vysvětluje hlavní autorka celého konceptu Jana Baráková a doplňuje: "Cílem je inspirovat primátory, hejtmany či ředitele úřadů k možným změnám."  

A pokud se v některých případech bez fyzické návštěvy zatím nelze obejít, Digitální úřad obsahuje návrhy na urychlení návštěvy, jako jsou předvyplněný formulář či rezervace času nebo zjednodušení návštěvy v podobě simultánního tlumočení pro cizince pomocí umělé inteligence. Zajímavostí může být i aplikace na vizualizaci plánovaných změn na veřejném prostranství.

Video: komerční článek

Videonávod na postavení vlastní služby

Nejenom pandemie, ale i zákon o právu na digitální služby zvyšuje tlak na orgány veřejné správy, aby si s digitalizací pospíšily. "Proto jsme ve spolupráci s Ministerstvem vnitra a společností NAKIT připravili videonávod, jak si v prostředí veřejné správy postavit vlastní digitální službu z komponent, které jsou k dispozici od Ministerstva vnitra," říká spoluautor dema Václav Koudele. Pomocí jednotlivých už vyvinutých řešení jako je platební brána, eIDentita, notifikační server či kalendář, lze jednoduše a rychle poskládat celý systém plně funkčního eGovernmentu a zvýšit tak potenciál každého úřadu v rámci veřejné správy "Využívání toho, co je hotové, je výhodné jak pro úřady, tak pro občana. Občan se pak pohybuje v jednotném prostředí," vysvětluje Roman Vrba, ředitel odboru eGovernmentu Ministerstva vnitra.  

"Byl bych rád, kdyby se odpovědné osoby ze státní správy, které uvažují o digitalizaci, přišly podívat na internetové stránky Digitálního úřadu, protože tu zjistí, že jde všechno udělat opravdu jednoduše a rychle," vyzývá Václav Koudele.

 

Právě se děje

Další zprávy