Komerční článek - Toto je reklamní sdělení. Aktuálně.cz není jeho autorem a neovlivňuje jeho obsah

Jak funguje operativní leasing oproti tomu klasickému?

komerční obsah
4. 1. 2021 9:24
Už nějakou dobu pokukujete po novém autě, ale pořád jste se k jeho koupi kvůli nedostatku financí neodhodlali. Teď už ho ale potřebujete, co s tím? Nový vůz si můžete pořídit na operativní nebo klasický finanční leasing. V čem se liší a který z nich se vyplatí?
Jak funguje operativní leasing oproti tomu klasickému?
Jak funguje operativní leasing oproti tomu klasickému? | Foto: komerční článek

Když se řekne leasing

Pořídit si auto na leasing dnes už není ničím výjimečným. Nemusíte se za to stydět, jde o zcela běžnou věc. Co to ale vlastně znamená a s jakými druhy leasingu se můžete setkat?

Leasingem rozumíme písemnou dohodu mezi nájemcem a pronajímatelem vozidla, tedy právnickou nebo fyzickou osobou a leasingovou společností. Ta má ve vlastnictví vozidlo, kterým nájemce jezdí a platí za jeho nájem pravidelné měsíční splátky.

Operativní vs. klasický leasing

V případě, že si chcete pořídit auto na leasing, setkáte se s dvěma typy. Operativním leasingem a tím klasickým. V čem se liší?

Klasický leasing na auto můžeme považovat za formu úvěru, kde ručíte movitou věcí

S leasingovou společností uzavřete klasickou smlouvu, složíte akontační poplatek, který se nejčastěji pohybuje ve výši 30 % z hodnoty vozidla, následně platíte každý měsíc stanovenou splátku. Ve chvíli, kdy úvěr splatíte, vozidlo se stává vaším majetkem.

Po celou dobu úvěru máte nastavenou neměnnou úrokovou sazbu, součástí splátky může být i povinné a havarijní ručení, bez kterého to prostě nejde. Když se auto porouchá nebo dojde k nehodě, náklady jdou za vámi.

Operativní leasing rovná se pronájem vozidla

Automobil je po celou dobu ve vlastnictví poskytovatele leasingu, vy si ho jen pronajímáte. Nestaráte se o žádné povinné platby jako servis, pojištění, výměnu pneumatik. To všechno je v režii pronajímatele vozidla, tedy leasingové společnosti. Vy si jen hlídáte, abyste každý měsíc poslali částku za pronájem vozu, tankujete benzín, případně si dokoupíte dálniční známku.

Doba operativního leasingu se stanovuje obvykle na 2-3 roky, když skončí, můžete si vůz odkoupit, případně si pronajmout nový.

Víte, že k pronájmu vozidla nepotřebujete žádné vlastní vstupní finanční prostředky? Akontaci neplatíte, stejně tak se nemusíte bát nákladů na nezbytné opravy. Vozidlo můžete mít k dispozici okamžitě, bez dlouhých čekacích lhůt, bez papírování a půjček.

Jak funguje operativní leasing oproti tomu klasickému?
Jak funguje operativní leasing oproti tomu klasickému? | Foto: komerční článek
Má operativní leasing i nějaké nevýhody?

Mohlo by se zdát, že operativní leasing má jen samá pozitiva. Tak docela to neplatí, i on má své drobné nevýhody, se kterými je třeba počítat.

  • Součástí smlouvy je stanovení maximální počtu ujetých kilometrů. Když jej překročíte, platíte za každý kilometr navíc.
  • Auto na konci pronájmu vracíte, mělo by být nepoškozené. V opačném případě počítejte s pokutou. Stejně tak můžete zaplatit "opotřebení vozidla".
  • Když uzavíráte smlouvu, pohlídejte si, jak je nastavený servis. Jdou všechny opravy za pronajímatelem, nebo některé z nich musíte hradit sami?
  • Nemůžete rozhodnout o povinném ani havarijním pojištění, počítejte také spoluúčastí u havarijka. Ta bývá nejčastěji ve výši 5 nebo 10 %.
  • Pohlídejte si také, kdo může půjčené auto řídit. V případě členů rodiny problém nebývá, s kamarády už je to horší.

Která forma leasingu se vyplatí? To záleží!

V případě klasického leasingu bude v budoucnu auto vaše, musíte tak počítat s tím, že časem dojde k jeho opotřebení a budou nutné opravy. Náklady na ně nebývají zrovna malé.

Kdo se chce všech starostí kolem vlastnictví vozidla zbavit, pro toho je operativní leasing jasnou volbou. Donedávna byl jen doménou podnikatelů, dneska roste obliba "operáku" i mezi běžnými lidmi. Zatímco totiž dřív lidé lpěli na vlastnictví vozidla, dneska dávají přednost životu bez zbytečných starostí.

 

Právě se děje

před 17 minutami

Soud EU pozastavil českou žalobu kvůli neproplacené dotaci pro Agrofert, píše server

Žaloba, kterou Česko podalo na Evropskou komisi kvůli zablokované dotaci pro holding Agrofert se zatím odkládá. Napsal to server iRozhlas s odkazem na ministerstvo zahraničí. "Soudní řízení bude přerušeno až do okamžiku, kdy Evropská komise definitivně rozhodne, zda projekt, kterého se napadené rozhodnutí o pozastavení plateb týká, vyloučí z unijního financování, či nikoliv," sdělila serveru mluvčí resortu Zuzana Štíchová.

Zhruba 800 tisíc korun Brusel zatím odmítá proplatit kvůli možnému střetu zájmů premiéra Andreje Babiše (ANO). 

Zdroj: Domácí
před 56 minutami

V Kábulu byly zastřeleny dvě soudkyně nejvyššího soudu

V Kábulu byly dnes ráno zastřeleny dvě soudkyně, které pracovaly u afghánského nejvyššího soudu. Informovala o tom agentura AFP. Podobné cílené útoky otřásají afghánským hlavním městem už několik měsíců.

"Dnes ráno ozbrojení muži zaútočili na vůz zaměstnankyň nejvyššího soudu," uvedl mluvčí soudu Ahmad Fahím Kauím. Upřesnil, že ženy byly zavražděny při cestě do práce.

Zdroj: ČTK
před 57 minutami

Bilance obětí pátečního zemětřesení v Indonésii vystoupila na 56

Zemětřesení, které v pátek zasáhlo indonéský ostrov Sulawesi, si vyžádalo nejméně 56 mrtvých a 820 zraněných. Aktualizovanou bilanci obětí zveřejnil indonéský úřad pro řešení následků přírodních katastrof.

Zhruba 15 tisíc lidí zemětřesení o síle 6,2 stupně přimělo opustit své domovy. Někteří z nich se uchýlili do hor, zatímco jiní do přeplněných evakuačních center.

Šéfka indonéské meteorologické, klimatologické a geofyzikální agentury Dwikorita Karnawatiová uvedla, že další zemětřesení v regionu by mohlo vyvolat vlnu cunami. Doplnila, že podle předpovědí pro nadcházející týdny se Indonésie bude dál potýkat s extrémním počasím.

Zdroj: ČTK
Další zprávy