Moje zkušenost je taková, že české firmy jsou z pohledu digitalizace konzervativnější, než je tomu třeba v západní Evropě, říká Michal Müller, obchodní ředitel pro firemní zákazníky Vodafonu Czech Republic. Podle něj koronavirová krize ale přinesla do vedení mnoha společností v Česku novou zkušenost s digitalizací a některé změny už firmy zachovají nastálo.
Přinesla koronavirová krize do firem nějaký "nový normál"? Případně jak změnila jejich uvažování a postupy?
Mnoho firem jistě poznalo, že v minulosti jejich lidé měli příliš mnoho osobních setkání a porad, zbytečně ztráceli čas na cestách a že většinu práce je možné díky digitálnímu přístupu udělat výrazně efektivněji. Řada firem poznala i to, že je jejich IT a síťová infrastruktura zastaralá a neudrží krok s novými trendy, stylem práce online a požadavky na digitalizaci.
Změnil se třeba přístup firem k práci z domova, zaznamenal jste poptávku po novém technickém řešení pro zaměstnance?
Určitě. Firmy začaly přemýšlet, jak efektivněji komunikovat a jaké nástroje k tomu budou potřebovat. Zvedla se tím poptávka po jednoduchých, ale efektivních řešeních typu videokonference a sdílení dokumentů nebo obsahu. To znamená například licence pro řešení Microsoft Office 365. V principu firmy potřebovaly často i posílit internetové připojení, aby datové linky novou potřebu a zátěž zvládly.
Jak moc jsou české firmy zvyklé na práci v digitálním prostředí ve srovnání třeba s Německem nebo Itálií, kde Vodafone také působí?
Vnímám spíše, že české firmy jsou z pohledu digitalizace konzervativnější, než je tomu třeba v západní Evropě. Je však i spousta firem, které jsou na digitální prostředí plně adaptované a se současnou situací a nuceným přesunem na home office se vypořádaly bez jakéhokoliv problému nebo zpomalení jejich byznysu.
Často slyšíme, že digitalizace může firmě pomoci k úspěchu a ještě šetří náklady. V čem konkrétně?
Jsou to určitě logistické náklady a časová úspora. Lidé netráví tolik času na cestách, aby se potkali na osobní schůzce. Sdílení informací a dokumentů je rychlejší a často vede k automatickému záznamu a přehledné archivaci, včetně například podpisu smluv. Rozhodně je to i oblast komunikace a oslovení výrazně větší populace zákazníků, a to levnějším a cílenějším způsobem včetně konkrétního dořešení obchodu například přes e-shop. Tím výčet samozřejmě nekončí, různé aspekty digitalizace jsou jinak důležité pro každý obor podnikání.
Vodafone nedávno představil službu SD-WAN. K čemu je ta takzvaná softwarově definovaná síť dobrá, jak byste ji laikovi popsal?
Je to síťová architektura nové generace, která umožňuje připojení lokality nebo celé firmy. Umí velmi pružně a inteligentně reagovat na aktuální situaci v síti v kombinaci s aktuální datovou poptávkou uživatelů. Díky tomu služba Vodafone SD-WAN řídí provoz tak, aby dostupné linky využila na maximum, což dá firmě prostor pro optimalizaci linek. Taková síť umí dobře kombinovat a spojovat i více typů připojení - třeba ty méně kvalitní a garantované. Tím uživatelům poskytne lepší službu a komfort z připojení. Velkou úsporu času, starostí i nákladů přináší také výrazně snazší instalace, v podstatě stačí zapojit koncové zařízení k internetu a to automaticky z centrálního cloudu nakonfiguruje samo bezpečnou firemní síť pro další použití.