Doprava

Pražské letiště odbavilo v srpnu téměř 700 000 lidí, meziročně o 102 procent víc

Pražské letiště v srpnu odbavilo téměř 700 000 pasažérů, což je o 102 procent více než v předchozím roce. Oproti předkrizovému období jde však o propad o 65 procent. Nejvíce se létalo do Řecka, nejoblíbenější destinací byl bulharský Burgas. V pondělí to uvedlo Letiště Praha. Češi v létě mířili hlavně do tradičních letních dovolenkových destinací. V současnosti se z Prahy létá do více než stovky míst.

"V měsíci srpnu se nám potvrdily naše prognózy o silném výjezdovém cestovním ruchu. V souvislosti s postupným rozvolněním opatření došlo i k mírnému oživení cestovního ruchu z vybraných zemí jako jsou například Izrael nebo Spojené státy americké,“ řekl ředitel leteckého obchodu Letiště Praha Jaroslav Filip. Během srpna se na pražském letišti uskutečnilo přes 7500 vzletů a přistání, což představuje nárůst o 39 procent oproti loňskému srpnu.

Zdroj: ČTK

Bezpečnostní systém by měl být do deseti let na 4800 kilometrech českých železnic

Zabezpečovací evropský železniční systém ETCS by v následujících deseti letech měl být postupně vybudován na asi 4800 kilometrech tuzemských tratí. Stát na to dá zhruba 47 miliard korun, dalších 15 miliard vynaloží na vybavení vlaků stejným systémem. Vyplývá to z plánu na zabezpečení tuzemských železnic, který v pondělí schválila vláda. Plyne to z informací na vládních internetových stránkách. ETCS je nejvyšší zabezpečovací systém, umí automaticky zastavit vlak na dálku. V ČR je jím nyní vybaveno 569 kilometrů tratí z celkových zhruba 9000 kilometrů železniční sítě.

Zabezpečení železničních tratí je v Česku dlouhodobě diskutované téma. Prioritou státu je instalace evropského sytému ETCS na všech tratích v jeho různých modifikacích. "I železnice musí být bezpečnější než dosud, proto se chceme zaměřit nejen na železniční přejezdy, ale za prioritní považujeme i zavádění ETCS,“ uvedlo ministerstvo dopravy.

"Další zvýšení bezpečnosti železničního provozu dlouhodobě potřebujeme, roste počet projetí návěsti ´stůj´ a my na to musíme reagovat. Proto vláda schválila tento plán a proto do budování tohoto zabezpečovače dáváme několik miliard korun ročně,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). "Nyní máme na traťovém zabezpečení zasmluvněny práce přes osm miliard korun a i dopravci již využili spolufinancování z evropských zdrojů přesahující tři miliardy korun," dodal ministr.

Plán se zatím konkrétněji zaměřuje na období do roku 2030. V minulosti však ministerstvo avizovalo, že investice do zavádění ETCS by měly pokračovat i v dalších letech. V následujících 20 letech by mělo do systému jít kolem 100 miliard korun a ETCS by se mělo v různých formách objevit i na menších tratích v Česku. Využít na to stát chce i peníze z evropských fondů.

Zdroj: ČTK

Dálnici D5 uzavřela na Berounsku nehoda, na místě jsou zranění

Dálnici D5 uzavřela na 29. kilometru ve směru na Prahu nehoda nákladního auta a dvou osobních. Jednoho řidiče musí hasiči vyprostit. Řekl to mluvčí středočeských hasičů Jan Sýkora. Na místo míří vrtulník záchranářů.

Kolik se při nehodě zranilo lidí, není zatím jasné. Hasiči podle Sýkory také zasypávají sorbentem uniklé provozní kapaliny.

Policie dopravu odklání na 34. kilometru na Žebrák, zpět se mohou řidiči vracet na 28. kilometru u Bavoryně.

Zdroj: ČTK

Omezení rychlosti na třicítku způsobilo v Paříži chaos v dopravě, řidiči ho kritizují

V Paříži už týden platí omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině - a zatím toto opatření nepřesvědčilo ani automobilisty, ani odborníky, píše Le Figaro. Opatření podle Pařížanů jen zbytečně zvyšuje napětí mezi motoristy v ulicích, kde proti sobě stojí zastánci a odpůrci omezení rychlosti. Ti první dodržují nařízenou rychlost, ti druzí se jim úporně lepí na zadní blatník a snaží se je troubením přimět, aby zrychlili.

"Chodci se budou pohybovat rychleji než auta," prohlásil jeden z motoristů, který se vrátil z dovolené a zjistil, že v Paříži byla od 30. srpna všeobecně omezena rychlost na třicítku. Výjimkou je několik ulic, kde je povolena maximální rychlost 50 kilometrů v hodině.

Opatření si zatím příliš mnoho příznivců nezískalo a v neděli se proti němu konala protestní demonstrace, kterou ve východní části metropole uspořádalo sdružení Rouler libre (svobodně jezdit). Účast na demonstraci ale nebyla příliš vysoká kvůli půlmaratonu, který se běžel poblíž místa protestu, jehož pořadatelé účastníky demonstrace mylně informovali, že byla zrušena, řekl předseda Rouler Libre François Vallin.

"Pokud nebude policie dodržování rychlosti skutečně kontrolovat a ve městě nebude více radarů, pak bude omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině existovat jenom na papíře," míní Jean-Paul Le Chevalier z organizace 60 Millions de piétons (60 miliónů chodců).

Zdroj: ČTK

V Německu skončila šestidenní stávka železničářů, dostanou vyšší platy

Po takřka šestidenní stávce strojvedoucích německé železniční společnosti Deutsche Bahn (DB) se v úterý opět rozjely vlaky podle běžného jízdního řádu. Pro miliony cestujících v Německu a také podniky spoléhající na zásobování po železnici to znamená úlevu. DB ráno ohlásily, že vlaky se bez komplikací daří vypravovat. Odborový svaz strojvedoucích (GDL) se stávkou, která byla třetí za posledních 30 dní, snaží dosáhnout vyšších mezd. Dopravce sice s navýšením souhlasí, požaduje ale odklad, což zdůvodňuje hospodářskými dopady pandemie nemoci covid-19.

"GDL po 120 hodinách v noci na dnešek stávku ukončil. Železniční doprava se dnes ráno vrátila bez větších komplikací k normálu," oznámily dráhy. "Dnes tak podle jízdního řádu vyjede 860 dálkových vlaků a také 21 000 regionálních a městských vlaků," dodal dopravce.

Kvůli stávce nejezdily ani přímé vlaky mezi Berlínem a Prahou, na trati do České republiky vlaky začínaly a končily v Drážďanech. Spojení je ale dneškem znovu obnovené.

Protest zahájili minulý týden ve středu strojvedoucí nákladních vlaků, ve čtvrtek se k nim přidali jejich kolegové z osobní dopravy. DB se pokusily stávce zabránit soudní cestou, pracovní soud ale žádost o vydání předběžného opatření zamítl. Nadřízený soud pak odmítl i odvolání drah.

Zdroj: ČTK

Vlakovou dopravu v Královéhradeckém kraji budou následujících 10 let zajišťovat ČD

Dotovanou veřejnou železniční dopravu v Královéhradeckém kraji budou následujících 10 let zajišťovat státní České dráhy (ČD). Kraj za tu dobu objedná 58 milionů tzv. vlakokilometrů za 9,3 miliardy korun, které bude financovat spolu se státem. Smlouvu na zajištění veřejné vlakové dopravy v kraji dnes v Trutnově podepsal hejtman Martin Červíček (ODS) se zástupci ČD. Nová smlouva začne platit od letošní prosincové změny jízdních řádů. ČTK to řekl mluvčí kraje Dan Lechmann.

Žádné tratě v kraji ve smluvním období podle hejtmanství rušeny nebudou. Dopravu pro kraj nyní zajišťují ČD a v menší míře společnost GW Train Regio.

Zdroj: ČTK
Pokračovat