doprava

Stavba metra D nezačne. Dopravní podnik podle ÚOHS nevysvětlil, proč odmítl Eurovii

Pražský dopravní podnik (DPP) musí znovu rozhodnout o námitkách, které mu poslala společnost Eurovia CS k tendru na stavbu první části metra D. Nařídil mu to Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), řekl ČTK mluvčí úřadu Martin Švanda. Rozhodnutí zatím není pravomocné, lze proti němu podat rozklad. Znovu se tak odkládá uzavření smlouvy na výstavbu prvního úseku metra D s vítězem tendru.

"Úřad dospěl k závěru, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek, když se v odůvodnění rozhodnutí o námitkách stěžovatele podrobně a srozumitelně nevyjádřil ke všem skutečnostem v těchto námitkách uvedeným," uvedl Švanda. Vzhledem k tomu, že DPP porušil zákon při vypořádávání námitek, úřad se celkovým nastavením tendru a jeho podmínek nezabýval.

Úřad už v červenci zakázal DPP předběžným opatřením uzavřít s vítězem tendru smlouvu, dokud řízení u ÚOHS neskončí. To se teď stane buď v důsledku uplynutí lhůty pro rozklad, nebo při podání rozkladu až vydáním rozhodnutí druhého stupně.

Pokud žádná ze stran rozklad nepodá, začnou běžet zákonné lhůty na vypořádání námitek k tendru a následné lhůty pro podání podnětu k ÚOHS. Ani v této době nebude DPP moci smlouvu s vybraným uchazečem podepsat. Podpis smlouvy se tak posune i o další týdny.

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na geotechnický dozor při stavbě metra D

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil soutěž pražského dopravního podniku na komplexní geotechnický monitoring při stavbě metra D v úseku mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Upozornil na to server Seznam Zprávy a potvrdil to mluvčí úřadu Martin Švanda. Rozhodnutí není pravomocné, lze proti němu podat rozklad. Na stavbu metra D podle šéfa odboru komunikace dopravního podniku Daniela Šabíka nemá vliv.

Předpokládaná cena zakázky byla přibližně 890 milionů korun. Důvodem zrušení zakázky bylo uvedení konkrétní značky výrobku v zadávacích podmínkách. "Zadavatel stanovil technické podmínky prostřednictvím přímých odkazů na využití radarových snímků TerraSAR-X, aniž by to bylo odůvodněno předmětem veřejné zakázky a aniž by stanovení technických podmínek nemohlo být bez použití odkazu na tyto konkrétní radarové snímky dostatečně přesné nebo srozumitelné," řekl Švanda.

Zdroj: ČTK

Ryanair kvůli novým omezením sníží kapacitu o třetinu. Opouští několik letišť

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair kvůli nové vlně cestovních omezení, která začaly zavádět evropské vlády, sníží plánovanou zimní kapacitu o třetinu. Firma očekává, že v době platnosti zimního letového řádu bude fungovat na 40 procentech loňské kapacity, i když původně počítala se snížením pouze na 60 procent. 

Ryanair také zhoršil očekávaný počet přepravených cestujících na současný fiskální rok, který končí v březnu 2021. Nyní počítá, že přepraví 38 milionů cestujících. Ještě v září čekal pokles počtu přepravených cestujících na 50 milionů z loňských 149 milionů. Tento odhad ale může být ještě zhoršen, pokud budou zavedena další cestovní omezení a uzavřeny ekonomiky, varoval generální ředitel Michael O'Leary.

Aerolinky chtějí udržet až 65 procent svých zimních tras, ale budou létat méně často. Ryanair také uzavře své základny v irských městech Cork a Shannon a ve francouzském Toulouse. Výrazné škrty pak Ryanair chystá v Belgii, Německu, Španělsku, Portugalsku a ve Vídni.

Aerolinky také plánují zavést více neplaceného volna a sdílení pracovních míst. Chtějí také propustit část zaměstnanců palubního personálu v oblastech, ve kterých zaměstnanci odmítli snížení mezd.

Další úspěch Arrivy: Vystřídá České dráhy na rychlících Pardubice-Liberec-Ústí

Vlaky mezi Pardubicemi a Ústím nad Labem bude nově od poloviny prosince po dobu sedmi let provozovat Arriva, na trati tak vystřídá České dráhy. Ty naopak v následujících dvou letech zůstanou na trati mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou. Linky si u dopravců objedná ministerstvo dopravy. Úřad rozděluje trati v rámci pokračující liberalizace provozu.

Ministerstvo rozhodovalo o přidělení jednotlivých linek v tzv. rozstřelu, kdy vybíralo výhodnější nabídku. Tu pro trať Pardubice-Liberec-Ústí nad Labem podala Arriva, která nabídla na sedm let o 302 milionů výhodnější nabídku než České dráhy. Celkově dostane soukromý dopravce za sedm let skoro 1,24 miliardy korun. "Zároveň nám garantuje, že od půlky prosince obsluhu této trati zvládne s kvalitními vlaky a personálem," uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Státní dopravce naopak pro následující dva roky obhájil pozici na trati z Olomouce přes Krnov do Ostravy. Za celý kontrakt dostane 232 milionů korun.

"Na obou tratích bude od poloviny prosince možné používat také jednu jízdenku pro případné navazující spoje jiných dopravců," připomněl Havlíček. Jednotná jízdenka na vlaky všech dopravců by od poloviny prosince měla fungovat na celé železniční síti.

Ministerstvo rozděluje provoz na státem objednávaných linkách v rámci postupné liberalizace železnice. Většinu z nich provozují stále České dráhy, sedm tratí ovšem resort přidělil soukromým dopravcům. Arriva jich po získání linky z Pardubic do Ústí bude mít pět, po jedné pak RegioJet a GW Train Regio. Mezi tyto dopravce plánuje ministerstvo v následujících měsících rozdělit přes 400 milionů korun jako kompenzace za omezení provozu na těchto tratích během jarního nouzového stavu.

Za domy u silnic dvojnásobek nebude. Sněmovna prosadila svou verzi zrychlení stavby dálnic

Sněmovna stvrdila svoji verzi vládní novely takzvaného liniového zákona, která má urychlit přípravu výstavby dálnic a další infrastruktury. Podle vlády by novela měla zkrátit přípravu staveb až o třetinu. Státu má také usnadnit získávání pozemků. V případě výkupu stavebních pozemků a staveb bude moci vlastník dostat až jedenapůlnásobek znalecké ceny.

Poslanci odmítli pozměňovací návrh Senátu, který navrhoval mimo jiné, aby vlastníci rodinných a bytových domů v místech budování dopravní nebo energetické infrastruktury dostávali za své nemovitosti, pokud v nich bydlí, až dvojnásobek odhadní ceny. Proti senátnímu návrhu se vyslovil vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) a podpořil sněmovní verzi. Senátoři chtěli také usnadnit podmínky veřejně prospěšné infrastruktury na ochranu před účinky sucha i povodní.

Zákon zavádí takzvaný polský model, který se má vztahovat pouze na dopravní stavby. Státu umožní stavět dálnice, silnice I. třídy a celostátní železnice okamžitě poté, co získá přístup k potřebným pozemkům ve stavebním povolení. Tento postup budou moci uplatnit jen takzvaní oprávnění investoři, tedy hlavně státní organizace, jako jsou Ředitelství silnic a dálnic ČR nebo Správa železnic.

Pokračovat