Komerční článek - Toto je reklamní sdělení. Aktuálně.cz není jeho autorem a neovlivňuje jeho obsah

Batohy ve 21. století – na zádech nosíme PET lahve i hi-tech

Freshlabels
20. 3. 2017 9:58
Batoh je vak nošený na zádech, opatřený dvěma popruhy. To už ale dnes nestačí. Nové technologie si našly cestu i na naše záda. A do Prahy.
Foto: Freshlabels

Batoh utkaný ze třicet kilometrů dlouhého vlákna

Kanadská značka Herschel, která stála před sedmi lety na počátku populární vlny retro batohů, vyvinula patentovaný materiál pod názvem Apexknit. Základem je speciální vysokopevnostní příze, která je lehká a zároveň odolná. Látka si zachovává pružnost a umožňuje tvarování bez vyztužení. Výsledkem je prakticky bezešvý batoh, který není nutné sešívat z mnoha částí.

Foto: Freshlabels

Technologie zároveň otevírá nové možnosti pro designéry. Narozdíl od tradičních materiálů používaných při výrobě batohů, na které se aplikuje další barevná vrstva, umožňuje nová látka žakárové vzorování. Různé barevné odstíny a vzory jsou tak přímo vetkané dovnitř.

A jak dlouho trvá utkání třiceti kilometrů příze? V případě batohu Apex Dayton je to přesně 6,3 vteřin.

Foto: Freshlabels

11 PET lahví = 1 batoh

Tradiční švédská outdoorová značka Fjällräven si zvolila jinou, o nic méně inovativní cestu. Před dvěma lety začala pracovat na udržitelnější verzi svého ikonického batohu Kånken, který se vyrábí už od roku 1978. Cílem bylo minimalizovat ekologickou stopu a vyvinout co nejvíce udržitelný, ale zároveň odolný produkt.

Nový Re-Kånken je kromě zipů a cvočků vyroben z jediného materiálu, recyklovaného polyesteru. Na výrobu jednoho batohu je spotřebováno celkem jedenáct použitých PET lahví a výsledný produkt je z 95% recyklovaný a znovu recyklovatelný.

Foto: Freshlabels

Kromě recyklovaného materiálu se i tady myslelo na způsob barvení. Nebarví se totiž již utkaná látka, ale barvivo se přidává ve fázi, kdy se z polyesterových vláken přede příze. To výrazně snižuje spotřebu chemikálií, vody a energie a navíc zvyšuje odolnost vůči vyblednutí.

Fjällräven ale není jediná značka, která se snaží o udržitelnější výrobu. Materiál z PET lahví používá také německá značka pinqponq. Britský Millican zase vyvinul nepromokavé plátno, které kombinuje recyklovaný polyester získaný mimo jiné z odpadů nahromaděných na pobřeží s organickou bavlnou.

Foto: Freshlabels

První batohová speciálka Freshlabels

Jak takový hi-tech batoh vypadá ve skutečnosti nebo jaký je recyklovaný materiál na dotek můžete zjistit v pražské pobočce Freshlabels. V první batohové speciálce v Praze v Panské ulici najdete kromě kurátorovaného výběru batohů i originální brašny, tašky a další zavazadla.

Freshlabels Backpack Store, Panská 9, Praha 1
www.freshlabels.cz

 

Právě se děje

Další zprávy