automobilka

Výroba aut v létě kvůli nedostatku čipů klesla o 39 procent na 112 481 vozů

Výroba osobních aut v Česku v červenci a srpnu kvůli nedostatku čipů meziročně klesla o 39 procent na 112 481 vozů. Za osm měsíců automobilky vyrobily 775 496 aut, což je o 12,6 procenta více než loni, ale proti předkrizovému roku 2019 to znamená ztrátu 17,7 procenta. Kvůli nedostatku polovodičů bude výroba aut za celý letošek zhruba o 140 000 vozů nižší. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.

Škoda Auto a Toyota kvůli chybějícím polovodičům musely prodloužit tradiční letní odstávky. Škoda v létě vyrobila o 42 procent vozů méně než loni. Celkově za osm měsíců produkce vzrostla o 7,9 procenta na 486 423 vozů. V Toyotě výroba v červenci klesla o 37 procent a v srpnu se zcela zastavila. Celková produkce ale přesto stoupla o 5,8 procenta na 106 673 aut. U Hyundai byla prázdninová výroba zhruba na úrovni minulého roku. Od ledna do konce srpna pak zvýšila výrobu o 33,1 procenta na 182 400 aut.

Zdroj: ČTK

Toyota v Kolíně kvůli nedostatku čipů od pondělí opět zastaví výrobu

Automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně od pondělí kvůli nedostatku čipů opět zastaví výrobu. Tento týden vyrobila několik stovek vozů. Obnovení výroby se plánuje na 19. září, řekl v pátek mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.

Výroba v Toyotě se neobnovila po celozávodní dovolené, která skončila 15. srpna. Poprvé se výrobní linky rozjely v tomto týdnu, produkce ale byla pouze několik set vozů. Běžně kolínská automobilka vyrobí asi 1000 vozů denně.

Zaměstnanci dostávají 80 procent průměrného platu. Většina z nich je ale v práci, chodí například na různá školení. "Situaci sledujeme na denní bázi," řekl Paroubek.

Zdroj: ČTK

Volkswagen má rekordní pololetní zisk, chce vyrábět více elektromobilů než Tesla

Německý automobilový koncern Volkswagen vykázal v pololetí rekordní provozní zisk 11,4 miliardy eur (291 miliard korun). Ve stejném období roku 2019, tedy před pandemií, byl provozní zisk deset miliard eur, což byl do té doby rekord. Firma zároveň zvýšila celoroční prognózu. Výhled provozní návratnosti tržeb za celý letošní rok zvedla o 0,5 procentního bodu na šest až 7,5 procenta. Firma, jejíž součástí je i česká automobilka Škoda Auto, to uvedla ve svém čtvrtečním sdělení. 

Největší podíl na výsledku měly prémiové firemní značky a divize finančních služeb, které vykázaly růst ve dvojmístných číslech. "Udržujeme vysoké tempo, a to jak z hlediska provozního, tak strategického," uvedl šéf společnosti Herbert Diess. Dodal, že pokrok zaznamenala také divize elektromobilů. Diess by chtěl, aby Volkswagen v polovině desetiletí předstihl na pozici největšího výrobce elektromobilů na světě americkou společnost Tesla.

Automobilku Volkswagen, podobně jako i další výrobce aut, na jaře zasáhl nedostatek polovodičů. Firma upozornila, že by se to mohlo projevit v nižších dodávkách. Loni Volkswagen dodal 9,3 milionu vozů a uvádí, že letos by jich mělo být o něco více. Dříve společnost předpokládala, že dodávky budou výrazně vyšší.

Zdroj: ČTK

Tesla otevře svou síť nabíjecích stanic také elektromobilům jiných značek

Americký výrobce elektromobilů Tesla otevře v letošním roce svou síť dobíjecích stanic také elektromobilům jiných značek. Na Twitteru to napsal šéf Tesly Elon Musk. Díky síti rychlého dobíjení s více než 25 000 dobíjecími stanicemi po celém světě má Tesla konkurenční výhodu. Ostatní automobilky kvůli obdobným sítím utvářejí spojenectví nebo investují do start-upů, uvedla agentura Reuters.

"Ještě letos zpřístupníme naši síť Supercharger dalším elektromobilům," napsal Musk. Dodal, že časem se nabíjecí síť Tesly otevře i dalším elektromobilům ve všech zemích.

Německý ministr dopravy v červnu uvedl, že se snaží Teslu přesvědčit, aby svou nabíjecí síť otevřela i dalším výrobcům automobilů, a usnadnila tak řidičům elektromobilů nabíjení. Americká automobilka nyní buduje závod v Grünheide, což je několik kilometrů jihovýchodně od Berlína. Sériová výroba tam začne koncem ledna příštího roku, s šestiměsíčním zpožděním proti původnímu plánu.

Zdroj: ČTK

Evropská komise vyměřila za kartel pokutu 875 milionů eur čtyřem německým automobilkám

Evropská komise (EK) uložila čtyřem německých automobilkám pokutu 875 milionů eur (22,6 miliardy korun). Firmy Daimler, BMW, Volkswagen, Audi a Porsche podle komise vytvořily kartel, aby omezily vývoj a zavádění systémů kontroly emisí osobních aut. Daimler se ale pokutě vyhnul, protože na existenci nezákonné spolupráce upozornil.

Zdroj: ČTK

Volkswagen dostal v Austrálii rekordní pokutu za emisní skandál

Německá automobilka Volkswagen dostala v Austrálii rekordní pokutu. Za skandál kolem falšování emisí zaplatí 125 milionů australských dolarů (téměř dvě miliardy Kč). O rozhodnutí soudu informoval australský úřad pro hospodářskou soutěž. Podle agentury Reuters je to největší pokuta, která kdy byla za porušení australského zákona na ochranu spotřebitelů udělena. Volkswagen v roce 2015 připustil, že nelegálně používal software, který zlepšoval výsledky emisních testů dieselových motorů. Firma přiznala, že byl nainstalován i do 57 000 vozů, které byly v letech 2011 až 2015 dovezeny do Austrálie. Náklady na pokuty, svolávací akce a na vyrovnání v civilních sporech po celém světě už automobilku stály více než 33 miliard dolarů (756 miliard Kč).

Zdroj: ČTK
Pokračovat