Komerční článek - Toto je reklamní sdělení. Aktuálně.cz není jeho autorem a neovlivňuje jeho obsah

Tajemství prvního komerčního webu v Česku

komerční článek
27. 3. 2016 20:24
Před dvaceti lety vznikl první český pracovní server Jobs.cz . Šlo o první komerčně registrovanou doménu v ČR, dřív než samotný Seznam. Přestože z úst odborníků zaznělo mnoho negativních předpovědí o budoucnosti pracovních portálů, generální ředitel společnosti Milan Jasný očekává úspěch a se svými kolegy vymýšlí ve firemní čajovně další inovativní kroky. A právě v tom tkví tajemství Jobs.cz - nejsou jen pracovním portálem, ale především lídrem, který neustále sleduje vývoj pracovního trhu a to, co nás v budoucnosti v práci čeká.
Foto: komerční obsah

Kdy a jak se zrodila myšlenka pracovního portálu Jobs.cz?

Zakladatelem společnosti je Libor Malý, který tehdy jako vlastník personální agentury a headhunter hledal způsoby, jak svou práci ještě zefektivnit. Programovat se učil ještě v éře BBSek a v době, kdy internet znala sotva hrstka lidí založil známý pracovní portál a firmu se třemi zaměstnanci, do níž jsem o dva roky později (r. 1998) nastoupil na poloviční úvazek jako prodejce.

Jobs.cz jsem zprvu vnímal spíš jako zajímavý projekt, kterému jsem se chtěl věnovat při studiu na vysoké škole. Když jsem však viděl, jak rychle se začal celý nápad rozvíjet a spokojenost klientů, kterým jsem produkt prodával, rozhodl jsem se ve firmě zůstat. Věděl jsem, že v tom bude velká budoucnost, protože už tehdy byly výsledky mnohem lepší než u tištěné inzerce.

 Vaše společnost je mimo jiné známá pro svou specifickou firemní kulturu.  Jak byste ji popsal a jaké benefity nabízíte svým zaměstnancům?

Naše firemní kultura je postavená na partnerském vztahu se zaměstnanci, protože si uvědomujeme, že lidé a jejich know-how je tím nejcennějším co firma má. Stejně jako na svém začátku, kdy byl Jobs.cz startupovým projektem, má dnes celá firma LMC neformální přátelskou atmosféru. Naše kultura je založena na respektu, důvěře, svobodě a radosti – což jsou i naše firemní hodnoty. Není pro nás důležité hierarchické uspořádání, ale týmová spolupráce a zpětná vazba.

Je důležité, aby každý člen pracovního týmu respektoval firemní kulturu a cítil se pohodlně, jinak by spolupráce ani komunikace nebyla efektivní. Když jsme obsazovali volné pracovní pozice, musel jsem několikrát odmítnout i dobré kandidáty, protože jsem věděl, že mají v tomto směru odlišné smýšlení a jiné hodnoty. Co se týče benefitů, máme u nás například vlastní čajovnu – to si myslím, že je na české poměry celkem ojedinělé. A nejoblíbenějším bonusem je momentálně den volna v den narozenin, na který mají právo všichni zaměstnanci.

Foto: komerční obsah

 Jaký dopad na LMC měla změna vlastníka firmy?

Původní majitel firmu prodal v lednu 2012. Několik zaměstnanců tu změnu opravdu reálně oplakalo, protože odcházel otec zakladatel, pro mnoho lidí úplně nečekaně. Nicméně náš nový vlastník, finská mediální skupina Alma Media, už během jednání o prodeji avizoval, že se jim líbí naše firemní kultura, skvělý produkt a postavení na trhu. Důležité bylo, že nám ponechali vysokou autonomii a volnost v rozhodování. Jinými slovy, dali nám obrovskou důvěru. Mnoho lidí to přesvědčilo, aby z firmy neodešli, protože žádný přerod do korporátního světa řízeného odkudsi ze zahraniční centrály se nekonal. Zachovali jsme si principy, na kterých firma vyrostla a díky kterým byla a je na trhu úspěšná. Samozřejmě, že LMC v roce 2016 je o dost jinou firmou než byla v roce 2011, ale když tak o tom teď přemýšlím, tak i v  roce 2011 byla o dost jiná, než v roce 2006.

 Jaký očekáváte vývoj v oblasti zaměstnaneckých benefitů s ohledem na aktuální i předpokládané změny pracovního trhu?

Dříve bylo obvyklé, že člověk měl jednu práci na celý život. Dnes lidé během života vystřídají několik zaměstnání a budoucnost vidím v tom, že mnoho lidí bude pracovat na několika pracích či projektech naráz, které si však budou vybírat sami. Zaměstnavatelé tak budou muset být mnohem víc flexibilní a budou muset hledat strategie, jak přilákat ty nejlepší odborníky, kteří se ale o pracovní pozice v danou chvíli neuchází. Budou se muset rozhodnout, zda se jim více vyplatí průměrný člověk na plný úvazek, nebo vysoce kvalifikovaný jedinec, kterým jim bude věnovat třeba pouze šedesát procent svého času. Pak už to není tolik o benefitech, ale spíše o vytvoření vhodného prostředí ve firmách pro tento typ spolupráce.

 Myslíte si, že bude o pracovní portály stále zájem? Jaké bude jejich uplatnění vzhledem k rostoucí uživatelské znalosti sociálních sítí?

Sociální sítě vnímám jako další mediální prostor, který je dnes populární, ale stejně tak vedle nich stále funguje například rozhlas, kde rovněž dochází k postupným inovacím. Pracovní portál jako služba a platforma pro obě strany trhu práce bude potřeba vždy. Změní se jen jejich podoba, bude docházet k vývoji a optimalizaci procesu, aby došlo k jejich zefektivnění. Koneckonců i pracovní portály mohou využít sociálních sítí pro rozvoj svých služeb.

Podívejte se, čím žil svět v roce 1996. V roce, kdy Jobs.cz začal nabízet první pracovní poměry. | Video: Jobs.cz

Sociální sítě typu Linkedin podle mého názoru ohrožují víc práci personálních agentur, jejichž doménou bývala kdysi databáze odborníků, na které nebylo možné dohledat kontakt. Nyní se mezi sebou mohou lidé a potencionální zaměstnanci i zaměstnavatelé spojovat snadno a rychle. Headhunteři musí nabízet nejen kontakty, ale především odborné znalosti a schopnost orientovat se na sociálních sítích tak, aby dokázali vygenerovat data a vybrat pro danou pozici nejlepšího uchazeče. Musí ho umět také oslovit a přesvědčit, aby začal uvažovat o změně zaměstnání.

 Jaké inovativní kroky můžeme sledovat v LMC?

Poslání firmy LMC je přinášet lidem nejrychlejší cestu k  rozvoji a práci, kterou budou mít rádi. A na takto velký úkol samozřejmě jeden portál nestačí. Proto jsme začali rozšiřovat naše služby a kromě portálu Jobs.cz či Práce.cz, jsme koupili Jobote, což je startupový projekt, který se zabývá doporučováním zaměstnanců přes sociální sítě. V únoru jsme spustili také mobilní aplikaci „Práce za rohem“ pro uchazeče se zájmem pracovat v blízkosti domova. Stojíme i za projektem Easytask což je platforma pro projektové práce.

Snažíme se jednoduše pokrýt celé spektrum služeb v tomto odvětví a současně inovovat. Na Jobsu teď například funguje nástroj, který na základě uživatelského chování sám dokáže najít volnou pracovní pozici vhodnou pro konkrétního uchazeče, z našich průzkumů totiž vyplývá, že mnozí lidé obtížně definují, jakou práci vlastně hledají či přesněji řečeno by je zajímala. Možná budoucnost je tedy v tom, že lidé práci hledat nebudou, ale ona se jim bude sama nabízet. Dále jsme se zaměřili na online vzdělávání – loni v létě jsme spustili online vzdělávací portál Seduo, protože věříme, že lepší znalosti a vědomosti zvyšují šanci na lepší práci. I když práci získáte, tak je potřeba se neustále rozvíjet, v dnešní době se věci mění neuvěřitelně rychle.

***Milan Jasný (41) spojil svojí dosavadní kariéru se společností LMC (provozovatel portálů jobs.cz a prace.cz). Do společnosti nastoupil již v roce 1998 na částečný úvazek coby vůbec první obchodník firmy ještě během svých vysokoškolských studií. Po absolvování Vysoké školy ekonomické (obor Informační management) ve společnosti zůstal a prošel různými pozicemi od obchodního manažera, obchodního ředitele, šéfa divize e-recruitment či ředitele Business křídla firmy. Současnou pozici generálního ředitele zastává od poloviny roku 2012. Ve svém volném čase se věnuje amaterskému fotografování, aqua-fitnessu a studiu alternativní medicíny. Milan Jasný je ženatý a má tři děti.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy