Svazky Stb

Aktualizováno 11. 11. 2010 14:32
V roce 2009 zveřejnil Stanislav Penc databázi osob, které byly z různých důvodů v zájmu komunistické Státní bezpečnosti.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Svazky Stb, tajné policie komunistického režimu, se staly centrem pozornosti znovu v červenci 2009. Aktivista Stanislav Penc tehdy zveřejnil na internetu Evidenci zájmových osob (tzv. EZO), databázi Státní bezpečnosti. Server www.svazky.cz, na kterém byl seznam zveřejněn, vzhledem k obrovskému zájmu zkolaboval, ale později byl opět uveden do provozu.

EZO je seznamem více než 770 tisíc lidí, kteří zajímali StB, ať už jako spolupracovníci, nebo odpůrci režimu či jiné pro režim "problémové" osoby. Příslušné svazky spravuje Archiv bezpečnostních složek, kde lze také zažádat o povolení k nahlédnutí do svazků.

Zveřejnění seznamu spustilo vlnu zájmu o nahlédnutí do svazků ať už na straně veřejnosti, tak médií.

Stanislav Penc zveřejnil seznam, protože to odmítl učinit Ústav pro studium totalitních režimů. Následně byl obviněn Úřadem na ochranu osobních údajů z porušení zákona na ochranu osobních údajů, následně se ale přestupkové řízení proti Pencovi zastavilo.

 

Právě se děje

před 6 minutami

Facebook začíná označovat obsah státem kontrolovaných médií

Společnost Facebook začíná na stejnojmenné sociální síti k obsahu některých ruských, čínských a dalších médií připojovat upozornění, že dané redakce jsou částečně nebo zcela kontrolované státem. Na firemním webu to ve čtvrtek oznámil šéf bezpečnostního oddělení Facebooku Nathaniel Gleicher. Označení se ale ihned neobjevilo u příspěvků vybraných médií na domovských stránkách uživatelů, to se prý začne dít až v následujících dnech a pouze ve Spojených státech.

Nový prvek byl v momentě spuštění zapracován pouze do tzv. knihovny reklam a na facebookové stránky jednotlivých organizací. Podle agentury AP se změna ihned týkala asi 200 stránek včetně těch patřících ruskému webu Sputnik, čínské zpravodajské agentuře Nová Čína a íránské Press TV.

Například na stránce ruské RT se nyní čeští uživatelé v okénku "Transparentnost stránek" dočtou, že tato státem financovaná televizní stanice patří mezi "státem kontrolovaná média v zemi Rusko". Podrobnější popisek pak uvádí: "Tento vydavatel zcela nebo částečně podléhá ediční kontrole státu. Je to určeno celou řadou faktorů, zejména financováním, strukturou a novinářskými standardy."

Podle Gleichera by uživatelé měli mít přehled o tom, zda zprávy, které se jim zobrazují, pocházejí od média, které "může být pod vlivem vlády". Facebook prý opatření připravoval ve spolupráci s desítkami expertů na média, jejich regulaci, či lidská práva.

Zdroj: ČTK
Další zprávy