Evropa

Amsterdam se stal největší burzou v Evropě, po brexitu nahradil Londýn

Největší akciovou burzou v Evropě se po brexitu stal Amsterdam, který tak předstihl dosud kralující Londýn. V lednu se na různých nizozemských obchodních platformách denně zobchodovaly akcie v průměru za 9,2 miliardy eur (237 miliard Kč), což je ve srovnání s prosincem více než čtyřnásobek. S odvoláním na údaje společnosti CBOE Europe to napsal britský deník Financial Times.

Do Amsterdamu se přesunula více než polovina obchodů z britského hlavního města. EU chce snížit závislost finančních služeb na londýnské City a více obchodů s eurovými aktivy přesunout do Frankfurtu nad Mohanem, Paříže, Amsterodamu a dalších finančních center v unii. V Londýně v lednu vyměnily majitele akcie za 8,6 miliardy eur.

Změny vyvolal zákaz, který byl uvalen na finanční instituce z EU obchodující v Londýně, protože Brusel neuznal britské burzy a obchodní platformy jako rovnocenné z hlediska dohledu, jako mají burzy a platformy na území unie. Banky v EU musejí od 4. ledna s akciemi v eurech obchodovat uvnitř unie.

Zdroj: ČTK

OSN ostře zkritizovala evropské země, že nezákonně vytlačují uprchlíky od svých hranic

Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky (UNHCR) ostře kritizoval evropské země, které podle něj od svých hranic protiprávně vyhánějí uprchlíky, aniž by jim poskytly možnost požádat o azyl. Podle vyjádření úřadu je tato praxe čím dál častější na moři i na pozemních hranicích a státy by s takovým postupem měly okamžitě skoncovat a zahájit vyšetřování konkrétních přečinů. Konkrétní země UNHCR nejmenoval.

Zdroj: ČTK

Uzemněné Boeingy MAX příští týden zřejmě dostanou v Evropě povolení k provozu

Letadla Boeing 737 MAX zřejmě už příští týden dostanou povolení k obnově komerčního provozu na území Evropské unie. V úterý to řekl šéf Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky. Právě tento úřad o povolení rozhoduje. Letadla nesměla do vzduchu po dvou tragických nehodách, které odhalily softwarovou chybu. Ve Spojených státech a v některých dalších zemích už Boeing povolení k obnově provozu těchto strojů dostal.

Ky uvedl, že stroje 737 MAX budou moci létat, pokud budou splňovat podmínky EASA a jeho piloti absolvují výcvik. Jednou ze změn, kterou si unijní regulátor vnutil, je nová certifikace stabilizačního systému MCAS. U něj se zjistilo, že patrně sehrál klíčovou úlohu při tragických nehodách.

Zdroj: ČTK
Pokračovat