reklama
 
 
Komerční sdělení - toto je komerční sdělení, Aktuálně.cz není jeho autorem a neovlivňuje jeho obsah

Pavel Berky získal milionovou výhru v reality show The Way na vytvoření autorské kolekce.

Reality show The Way, která na televizních obrazovkách ukazovala divákům zákulisí nekompromisního módního byznysu, zná svého vítěze. Získá podporu v hodnotě jednoho milionu korun pro vytvoření vlastní ready-to-wear kolekce. Uspěje u veřejnosti?

Odborná porota, složená z Kataríny Král, Báry Nesvadbové a Lucie Robinson, vybrala na post nového hvězdného návrháře Pavla Berkyho. Reality show s tématem heritage (dědictví/odkaz) měla divákům odhalit jedinečnost lokální tvorby, širokou nabídku talentů domácí půdy a doslova světovou úroveň kvality ve zpracování oděvů. V souladu s rostoucím trendem udržitelného rozvoje, jednou z podmínek soutěže pro návrháře bylo pracovat dle zásad udržitelné módy.

Ze stovek přihlášených českých a slovenských návrhářů porota vybrala osm soutěžících, kteří se utkali v 9 epizodách na TV Óčko. Do finále se se svými nápady probojoval kromě Pavla Berkyho ještě český návrhář Jiří Kalfař, který předvádí především v zahraničí a jehož šaty vynesla na červeném koberci v Cannes i topmodelka Alina Baikova. Divokou kartou poroty pak byla ještě Lay Sedláková.

Součástí posledních kol soutěže bylo i nafocení lookbooků renomovanou módní fotografkou Lucií Robinson, nebo módní přehlídka kolekcí všech tří finalistů, kvůli které do Prahy přiletěla i zmíněná Alina Baikova. Focení a módní show byly jedním z rozhodujících milníků v celé soutěži. Kromě návrhů se totiž hodnotila i nositelnost a potenciální prodejnost. Vybrat vítěze byl nelehký úkol - porotě se představili tři rovnocenní soupeři. Vítězem se stal slovenský návrhář Pavel Berky, který zvítězil nejen díky odvážné kreativitě a preciznímu zpracování.

Pavel Berky zpracovával téma dědictví jako nostalgický odkaz na eleganci žen z generace maminek a babiček. "Myslím, že na porotu hodně zapůsobilo, jakým směrem se moje kolekce od počátečního nápadu vyvíjela a kam až došla. Ne každý věřil, že z tak depresivního období může vzniknout velmi ženská a nositelná kolekce," míní vítěz.

"Myslím, že je to zasloužený vítěz, profesionál na svém místě a představitel generace, která se nebojí vlastní minulosti, ale zároveň to nepřehání a stojí nohami pevně na zemi," říká předsedkyně poroty Katarína Král. "Pavel vytvořil skvělý koncept, který celé tři měsíce rozvíjel, vnímal vstupy týmu a zároveň zůstal věrný vlastní představě nositelné kolekce."

Podle porotkyně Báry Nesvadbové má Pavel velikou šanci na úspěch i u zákazníků. "Přeju mu popularitu. Myslím, že má šanci zařadit se mezi stálice a oslovit široké spektrum žen," míní. Hostující porotkyně Josefina Bakošová mu přeje, aby této jedinečné příležitosti, kterou mu OC Chodov poskytl, opravdu využil. "Přeju mu zároveň," říká, "aby si zachoval svoji svobodu a jedinečnost, která mě na něm ze všeho nejvíc zaujala."

První ročník reality show The Way pod taktovkou hvězdné poroty pomáhá mladým talentovaným návrhářům etablovat jejich značku na poli módní tvorby. The Way se mimo jiné věnuje tématu udržitelné módy a řídí se slavným výrokem Vivienne Westwood: Buy Less. Choose Well. Make it Last. Projekt The Way přináší Designer Gallery Centra Chodov a vítěz, získá podporu ve výši 1 000 000 Kč. 

"Dlouho jsme hledali něco, co by zákazníky oslovilo i mezi světovými značkami a rozhodli jsme se pro spolupráci s lokálními návrháři, kteří dokáží reflektovat požadavky českého trhu. Projekt The Way byl v tomto ohledu ideální a my se těšíme na kolekci Pavla Berkyho," říká Petra Valentová, marketing manager Centra Chodov.

Podobně k tomu přistupuje i sám vítěz. "Byl bych rád, kdyby lidi začali vnímat módu vážně. Chci, aby věděli, co nosí, proč to nosí a aby se v tom cítili úžasně. Já se budu maximálně snažit, aby jim moje kolekce tento pocit dala," dodává Berky.

Nová kolekce Pavla Berkyho dává nový význam slovům minimalistická, krásná, jednoduchá a nápaditá. Nejde ale o pomíjivou marnivost nebo vyprázdněné experimenty s outfitem. Kolekce elegantně smazává věková omezení a rozbíjí škatulky, jak stylové, tak mantinely přístupnosti. Ještě nikdy nebyla česká autorská tvorba tak dostupná širšímu publiku. Nezůstává ale pouze při zemi, zájemcům o zakázkové varianty vybraných modelů dovoluje luxusní péči.

Nostalgická linka provází celou kolekci - ať už sledujeme inspiraci pionýrským šátkem, paneláky nebo uniformami, jako pevná niť celou kolekcí se táhne heslo sustainable fashion, neznatelná vzpomínka na dobu, kdy se věci spravovaly, štupovaly, recyklovaly, nikoliv jako póza, ale jako životní směr.

Každý kousek Berkyho kolekce přináší čerstvý závan minulosti. Staví do fascinujícího kontrastu dobu, kterou si všichni pamatujeme, s dobou, kterou právě prožíváme. Pamatujeme si více současnost nebo se zachumláme do vzpomínek? Zásadní inspiraci čerpá Pavel Berky z období před rokem 1989, kdy módní styly nedefinoval Instagram, hashtagy nebo profilové fotografie na Facebooku. Relativní plánovitost a svázanost, tak typická pro předrevoluční společnost, dávala vyniknout jemným detailům, skrze které se na povrch drala spontánnost a invence. A ať už by váš život před rokem 1989 cyklicky definovalo školní zvonění, píchačky v továrně nebo pondělní seriály, Berkyho kolekce s lehkostí vám přináší možnost zažít výlet do doby, která byla jakákoli, jen ne černobílá.

S prázdnou však neodejdou ani zbylí dva finalisté. Jiří Kalfař, jenž přišel s myšlenkou, že dědictví není záležitost minulosti, nýbrž budoucnosti a toho, v jakém stavu planetu předáme svým potomkům, pak získal finanční podporu celých 200 000 Kč. Stejně tak Lay Sedláková, která původně figurovala v soutěži jako náhradnice, již v druhém kole nadchla porotu svou precizní přípravou a úspěšně obhájila svou finálovou pozici, získala podporu v hodnotě 200 000 Kč. Oba finalisté představí exklusivně svou limitovanou kolekci souběžně jako vítěz Pavel Berky v rámci Grand Openingu Centra Chodov na podzim 2017.

Etablovat značku na lokálním módním trhu je velice komplikované, a to i pro zkušenější návrháře, kteří jsou dlouhodobě úspěšní v zakázkové výrobě. Průzkum agentury STEM/MARK[1] přitom poukazuje na otevřenost českých spotřebitelů k lokální autorské módě. Až 80% dotázaných potvrdilo svůj zájem nakupovat ji, nicméně je pro ně hůře dostupná. Proto Češi upřednostňují v nákupech zejména zahraniční značky. Pouze 9 % respondentů deklaruje, že v jejich šatníku převažují původem české oděvy.

I to je důvodem, proč Centrum Chodov v rámci nově budované Designer GalleryTM nad rámec up-marketových značek připravuje nabídku lokální módy a propojuje tak talentované české návrháře s návštěvníky centra. Petra Valentová uvádí: "Tato originální zóna bude mít zároveň za cíl podporovat a odrážet současné téma udržitelné módy."

Projekt vznikl za významné podpory partnerů: Mercedes-Benz PRAHA, Veuve Cliquot, Vnitroblock, BiOrganica, Par ExcellenceManufaktura, Aurosa, TONAK, Salon Michal Zapoměl, Vinařství Baloun.

[1] Průzkum společnosti STEM/MARK provedený na 511 respondentech v červnu 2017.

reklama
reklama
reklama
Komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

reklama