Komerční článek - Toto je reklamní sdělení. Aktuálně.cz není jeho autorem a neovlivňuje jeho obsah

Odmítnout optický internet je jako odmítnout železnici

Robert Šimek
9. 10. 2019 12:37
Budování optických sítí s vyšší rychlostí a kapacitou je jednou z priorit všech poskytovatelů internetu v Česku. „Obce potřebují nejen vodu, energie a kanalizaci, ale i připojení přes optiku,“ říká výkonný ředitel Komerční divize T-Mobilu pro ČR Juraj Bóna.
Foto: T-Mobile

Co říkáte na státní plán Digitální Česko, se kterým přišla loni vláda?

Projekt Digitální Česko vnímáme pozitivně. Jde o strategický, i když trochu obecný dokument, jehož přijetím ve skutečnosti práce pouze začíná. Pro rozvoj digitalizace v Česku je podstatnější akční plán, o kterém ale ještě vláda nerozhodla. V každém případě jsem rád, že se i naše společnost mohla účastnit přípravy tohoto plánu a že můžeme přispět také našimi investicemi, zejména do optických sítí.

Co všechno bude ještě potřeba udělat?

Bylo by více než vhodné, kdyby vláda aktivně vystupovala při propojování všech skupin, které se na digitalizaci v Česku mohou podílet, tedy škol, firem, operátorů, IT odborníků i státní správy. Podpora odborného školství, motivace firem k zavádění moderních technologií a jasný postoj k budování optických sítí jsou oblastmi, na které je potřeba se intenzivně zaměřit.

Foto: T-Mobile

V posledních letech se výrazně zvyšuje spotřeba mobilních dat. Budování sítí optického internetu, který nabízí dostatečnou rychlost i kapacitu, ale pokračuje velmi pomalu. Proč?

Výstavba je extrémně pomalá vinou komplikované legislativy i postoje řady obcí. Digitalizace Česka, s níž počítá vláda ve své strategii, přitom závisí právě na takzvané poslední míli. Pokud se rychlý a kvalitní internet nedostane až k uživatelům, systém nebude fungovat. Jednotlivé radnice mají proto nejvyšší čas podpořit zavádění rychlého internetu. Po elektřině, plynu či kanalizaci je to nová priorita. Obce, které nebudou aktivně usilovat o zavedení optického internetu, začnou zaostávat stejně, jako kdyby před sto lety odmítly třeba zavedení železnice.

Co by mohlo výstavbu zrychlit?

Základní je nebránit se dialogu. Investor rád vysvětlí, v čem je zasíťování optikou přínosné. Dále by pomohlo zamyslet se nad možnostmi vybudovat optickou síť bez nutnosti kopání do země. Optický kabel lze totiž připojit k jakémukoliv vedení, ať už plynu, elektřiny či kanalizace. Možností je také vést ho vzduchem nebo ke stejnému účelu využít už existující kolektory, teplovody či kabelovody. Obec pak může výstavbu optických sítí podpořit i tak, že sníží cenu věcných břemen nebo si nebude nic účtovat za zábor pozemku. Vysoké poplatky totiž často znamenají, že se ceny na vybudování jedné přípojky zněkolikanásobí a taková investice už se nevyplatí.

Ve financování celých sítí problém není?

Na stavbu optických sítí jsou připraveny miliardy, ale nelze je využít. Stejně jako jiné technické novinky musí totiž i pokládání optických kabelů bojovat s obrovským množstvím různých předpisů. Nejnáročnější část výstavby je bohužel hned na začátku - při získávání povolení. České stavební právo je velmi komplikované a průměrně je potřeba získat kolem 40 potvrzení, což celý proces neúměrně prodlužuje.

Foto: T-Mobile

Můžeme se v něčem inspirovat v zahraničí?

Názorným ukazatelem je právě délka stavebního řízení. Zatímco třeba na Slovensku trvá získání stavebních a dalších povolení maximálně šest měsíců, v Česku je to devět i víc. Vaše firma zatím zavádí optické sítě hlavně ve větších městech. Kdy se dočkají i ta menší?

Máme zájem zavést optiku všude tam, kde ji lidé využijí. Logicky tedy začínáme v místech, kde je větší počet lidí i firem. Do konce roku 2025 ale chceme mít připojeno přes milion domácností na území celé republiky, tedy i na venkově. Bohužel u menších obcí se v současnosti optika vůbec nevyplatí, protože návratnost investice tam nevychází ani po 25 letech. Dokud stát a samosprávy nepřehodnotí svou politiku, tak se obávám, že menší obce zůstanou nadále bez optické infrastruktury.

T‑Mobile letos v létě jako první v Česku nabídl svým zákazníkům prázdninovou akci s neomezenými daty. Co vám tato zkušenost ukázala?

Z chování zákazníků během Neomezeného léta jsou jasně patrné dvě věci: zaprvé ne všichni zákazníci mají zájem o neomezená data, i když je mají zdarma, a zadruhé i když není spotřeba limitována, při běžném užívání mobilních dat se 70 procent zákazníků vejde do spotřeby 12 gigabytů za měsíc.

Od září jste přišli s upravenou nabídkou tarifů, která neomezená data také obsahuje. Jaké jsou rozdíly?

Při tvorbě nových tarifů platných od 1. září jsme vycházeli jak z dlouhodobého vývoje zákaznického chování, tak právě ze zmíněné kampaně Neomezené léto. V nových tarifech nabízíme maximální flexibilitu - zákazník si skládá tarif sám z hlasové a datové složky, jejichž velikost si volí podle svých potřeb. Může tedy dát přednost i čistě datové variantě, kterou lze pořídit za 675 korun, s neomezeným voláním pak za 1075 korun. Všechny tarify lze také sloučit pod program Magenta 1, což jejich službu sníží o 10 až 25 procent.

Řada uživatelů je přesto s cenami českých operátorů nespokojena…

V porovnání s ostatními evropskými zeměmi jsme ještě před zavedením nových tarifů patřili k průměru. Novými tarify jsme dále zlevnili a přidali zákazníkům i třikrát více dat a další výhody. Jak jsme slíbili už před časem, nabídku průběžně zlepšujeme tak, aby zákazníkům vyhovovala cena i kvalita služeb.

Juraj Bóna (45)

Vystudoval Ekonomickou univerzitu v Bratislavě. Od roku 2003 pracuje pro skupinu Deutsche Telekom. Působil jako ředitel marketingu a produktového managementu T‑Mobilu a Slovak Telekomu, od března 2019 je ředitelem Komerční divize T‑Mobilu v ČR.

 

Právě se děje

Další zprávy