Komerční článek - Toto je reklamní sdělení. Aktuálně.cz není jeho autorem a neovlivňuje jeho obsah

Moderní letiště je systém za miliardu. Češi ho dokáží dodat na klíč!

komerční článek
21. 1. 2021 8:38
Když první český pilot Jan Kašpar podnikl 13. května 1911 historický let z Pardubic do Velké Chuchle, stačila mu jako letiště nepříliš hrbolatá louka. Dnešní mezinárodní letiště představuje nesmírně složitý systém. Jednou z mála firem, která je dokáže dodat celé na klíč jako investiční celek v hodnotě blížící se jedné miliardě korun, je CSG Aerospace.
Foto: komerční článek

Vyvinout a vyrobit potřebné technologie a poskládat je do funkčního celku dokáže jen špičková společnost s vynikajícími odborníky. CSG Aerospace jimi disponuje.

CSG Aerospace je relativně mladý hráč, který vznikl v roce 2017 jako autonomní část průmyslově technologického holdingu Czechoslovak Group. Okamžitě se stal silným subjektem sdružujícím rodinu firem, které se specializují na vývoj a výrobu produktů i služeb pro letectví. Díky vzájemným synergiím mohou tyto společnosti nabízet na světovém trhu letiště jako funkční investiční celek.

Bdělé oči radarů

Na portfoliu firem CSG Aerospace lze ukázkově demonstrovat, jak složitým systémem moderní letiště je a jak velkou přidanou hodnotu jeho ´výroba´ vytváří. Zatímco Kašpar si musel vystačit s jediným systémem senzorů (vlastníma očima), moderní letiště má spoustu očí. Těmi jsou radary nejrůznějšího určení.

Primární radary, jejichž vyslaný paprsek se odráží od objektů ve vzduchu, přinášejí informaci o směru, vzdálenosti, rychlosti a výšce letadla. Sekundární radary zachycují signál z tzv. odpovídačů, zařízení přímo na palubě letadla, díky kterým je každý stroj ve vzduchu přesně identifikován. Oba typy v rámci CSG Aerospace vyvíjí a vyrábí pardubická společnost ELDIS.

Foto: komerční článek

Software pro bezpečné řízení

Vzhledem k letovému provozu v řádu stovek letů denně nestačí letovému dispečerovi pouze sledovat tečky na obrazovce. Potřebuje hned několik softwarových systémů řízení letového provozu, aby mohl leteckou dopravu bezpečně řídit. Ty programují v CSG Aerospace hned dvě firmy, které zaměstnávají desítky špičkových programátorů přímo u pražského ruzyňského letiště: CS SOFT a ATRAK.

Pravidlem je, že veškerá data včetně radarové situace či hlasové komunikace dispečerů a pilotů se musí dlouhodobě ukládat. A k tomu zase slouží záznamový systém ReDat, který dodává pardubická společnost RETIA.

Foto: komerční článek

Šťastný start i přistání

Aby letadlo bezpečně přistálo a vzlétlo, potřebuje perfektně čistou a udržovanou runway. Její údržbu může zabezpečit i v nejnáročnějších podmínkách odolný speciální vůz postavený na legendárním českém podvozku TATRA. Další úlohu v životě letiště mají tatrovky jako palivové cisterny či hasičská vozidla. I automobilka Tatra, mimochodem třetí nejstarší automobilka na světě, je součástí holdingu CSG.

Výše uvedené představuje jen malou ochutnávku z obrovského menu letištních systémů a subsystémů. Dalo by se pokračovat popisem pásů pro odbavení zavazadel, letištních světel či věží pro řízení letového provozu. Stejně tak například líčením servisních služeb, která letadla vyžadují pro bezpečný provoz, či výcvikem pozemního i letového personálu, který má v rukou životy tisíců lidí.

Podstatné je, že všechny tyto systémy a služby dokáže CSG Aerospace nabídnout jako celek a zapojit přitom jak firmy skupiny CSG, tak další partnery z českého průmyslu. To znamená zajímavou práci pro tisíce lidí. A také prestiž pro Českou republiku jako průmyslovou mocnost v letectví.

Foto: komerční článek
 

Právě se děje

Další zprávy