Jaké jsou v současné době trendy ve financování strojních zařízení?
Financování strojů a strojních technologií je důležitým segmentem, ve kterém se nám daří uplatňovat všechny tři obchodní kanály. Daří se jak v přímém obchodě, tak v synergiích s bankou, v neposlední řadě ve spolupráci s výrobci a dodavateli samotné techniky. Segment jako takový je po letech růstu v jisté stagnaci. Nicméně při detailnějším pohledu na financování můžeme vidět i pozitivní trendy.
Která odvětví jsou aktuálně na vzestupu?
Rostoucí tendenci má financování stavební techniky, zejména v podobě pronájmů. Tato část trhu však tvoří pouze přibližně 15 %. Díky vzniku řady nových překladišť a logistických uzlů roste rovněž segment manipulační techniky. U této komodity je UniCredit Leasing za první dva kvartály letošního roku dokonce meziročně nejúspěšnější.
V jakých segmentech se vám letos daří?
Letos se nám opět velice daří ve financování automobilů. Ač je tento segment statisticky hůře zmapovaný, je zjevné, že i první dvě čtvrtletí tohoto roku rostly dvouciferným tempem. A i my, jako jedna ze dvou nejúspěšnějších firem na trhu na tom máme významný podíl. Dále se nám daří ve financování technologií. I přesto, že tento segment stagnuje, díky spojení s bankou máme náskok před některou konkurencí. To považuji za velký úspěch.
Jaký typ financování je v současné době nejběžnější?
Ve strojním zařízení je trendem finanční leasing. V tomto segmentu dosahuje až dvou třetin všech prodejů. Firmy si díky němu pořizují vybavení jako jistou formu investice, která má u těchto zařízení mnohem delší užitnou hodnotu než je doba jejich financování. Smyslem transakce je tak hlavně pořídit stroj či zařízení do svého vlastnictví. Stejný trend je i v zemědělství, a to díky dotačním programům. Naopak, například v nákladních automobilech, lze hovořit o trendu pronájmů, které mohou tvořit až polovinu případů, do budoucna pravděpodobně i více.
Kde tedy do budoucna vidíte na leasingovém trhu potenciál růstu?
Zejména u osobních aut vidíme potenciál ve změnové struktuře jejich prodejů, kdy bude docházet k nárůstu značkových ojetin. Na tuzemském trhu by tak mohlo v brzké době dojít k situaci, kterou známe z německého trhu. Tam je struktura prodejů značkových aut ve prospěch ojetin oproti novým autům. V České republice je tomu doposud naopak. Proměnu však díky úzké spolupráci s většinou předních značek sledujeme a já věřím, že na ni i jako jedni z prvních na trhu dokážeme vhodně zareagovat.
Děkujeme za rozhovor.