Například podle studie vydané v National Bureau of Economic Research dokáže AI zvýšit produktivitu zaměstnanců zákaznické podpory až o 34 %.
Tak výrazný je její dopad zejména na nové a málo zkušené zaměstnance, kteří potřebují víc času na vyhledání a ověření správných odpovědí. Díky AI přitom za hodinu dokáží odbavit o třetinu víc zákaznických dotazů než dřív.
Pokud vezmeme v úvahu i zkušené zaměstnance, je růst produktivit nižší - 14 %. I tak je to ale znatelné zefektivnění práce, které navíc přispívá k větší spokojenosti zákazníků.
AI zákazníkům odpovídá 24/7
Větší produktivita a spokojenější zákazníci nejsou jedinými efekty, které umělá inteligence pracovníkům zákaznické podpory přináší. Usnadňuje jim také zapracování na nové pozici.
A to mluvíme pouze o případech, kdy umělou inteligenci využívají zaměstnanci ke zrychlení své práce. AI ale může fungovat i bez nich a na otázky klientů odpovídat samostatně.
"Komunikační AI agenti vyřeší všechny běžné problémy, se kterými se lidé na zákaznickou podporu obracejí. Učí se ze starších otázek a odpovědí na zákaznické lince. Také mají přístup k potřebným dokumentacím, které se týkají jednotlivých produktů či procesů. U většiny dotazů proto mají vždy "po ruce" správnou odpověď. Zákazníkům ji navíc předloží rychle a kdykoliv je třeba. Umělá inteligence se totiž na rozdíl od lidí neunaví a dokáže pracovat v režimu 24/7," podotýká majitel společnosti Krel Central Stanislav Lepka.
Právě tato česká firma podobná řešení dodává klientům v Česku i ve světě.
Pomůže i optimalizovat spotřebu energie
Chatboti pro zákaznickou podporu nejsou zdaleka jediným způsobem, jak může AI zvýšit produktivitu zaměstnanců. Podobný přínos mají i speciální AI agenti, kteří mají na starosti každodenní mikrorozhodovací procesy.
Například automaticky řídí skladové zásoby a jejich logistiku tak, aby byla co nejefektivnější. Nebo schvalují nové objednávky a předávají potřebné informace do výroby.
Tyto záležitosti mají běžně na starosti zaměstnanci. Každý takový požadavek je ale stojí i několik minut času. Navíc při jeho řešení mohou vznikat chyby.
"Umělá inteligence si s takovými úkoly poradí v řádu milisekund - a bez chyb. Navíc dokáže automaticky vytvářet dokumentace k firemním procesům či k produktům, předávat informace obchodním partnerům nebo například pomoci s optimalizací spotřeby energie," vyjmenovává další možnosti AI Stanislav Lepka.
AI nástroje tak firmám umožňují snížit náklady, zefektivnit práci i zvýšit tržby. Díky tomu jim také pomohou růst - mnohem jednodušeji, rychleji a bezpečněji než dříve.